Seimo LVŽS frakcijos seniūnas Ramūnas Karbauskis kreipėsi į Europos kovos su sukčiavimu tarnybą (OLAF), kad ši įvertintų, ar VŠĮ „Pirmoji kava“ ir UAB „TV Play“ sandoriai, įsisavinant ES lėšas, atitinka ES finansavimą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytas taisykles.

OLAF tiria ES biudžetui kenkiančio sukčiavimo, korupcijos ir sunkių pažeidimų ES institucijose atvejus ir formuoja Europos Komisijos kovos su sukčiavimu politiką. Į šios tarnybos akiratį patenka įvairūs nusižengimai – nuo lėšų grobstymo, apgaulingų reikalavimų iki viešųjų pirkimų procedūrų pažeidimų.

LVŽS frakcijos seniūnas pastebi, kad žiniasklaida yra pateikusi skandalingus faktus, kurie galimai prasilenkia su teisės normomis. R. Karbauskį kreiptis į OLAF paskatino viešumoje pasirodžiusi informacija, kad VšĮ „Pirmoji kava“ gauna ES lėšas „Lietuvos tūkstantmečio vaikų“ laidos rengimui, skelbia viešuosius pirkimus laidos rengimui ir visada vienintelė šių pirkimų dalyvė bei laimėtoja yra E. Jakilaičiui ir L. Šeškui priklausanti UAB „TV Play“.

„Kreipiausi į OLAF, kad ši tarnyba įvertintų, ar tokiu būdu vykdomas ES lėšų naudojimas yra teisėtas“, – sako R. Karbauskis.

L. Šeškus žiniasklaidai ne vieną kartą yra teigęs, kad savo draugo J. Morkūno, kuris yra VšĮ „Pirmoji kava“ steigėjas, paprašė dalyvauti konkurse dėl laidos kūrimo, nes pats praėjusiame dešimtmetyje dar nebuvo įsteigęs įmonės. Taigi laiminčiosios organizacijos vadovas viešai pripažino, kad yra iš anksto susitarta dėl dalyvavimo konkursuose, kurių metu siekiama laidos „Lietuvos tūkstantmečio vaikai“ finansavimo.

Žiniasklaidoje buvo skelbiama, kad konkurso, kurį nuolat laimi UAB „TV Play“, sąlygos galimai riboja konkurenciją. Konkurso sąlygose nurodoma, kad konkurse dalyvaujantis prodiuseris privalo pasiūlyti konkretų laidos transliavimo per LRT televiziją laiką. Kitaip tariant, prodiuseris turi turėti susitarimą su konkrečia televizija ir būtent UAB „TV Play“ yra viena iš nedaugelio įmonių Lietuvoje, kuri šią sąlygą tenkina. Abejones situacijos skaidrumu sustiprina ir ta aplinkybė, kad „Lietuvos tūkstantmečio vaikų“ laidą kurianti prodiuserinė kompanija UAB „TV Play“ yra mokėjusi atlygį VšĮ „Pirmoji kava“ vadovei.

Kai 2018 m. vasario 7 d. posėdyje Vyriausioji tarnybinės etikos komisija svarstė Seimo nario Naglio Puteikio pateiktą užklausimą, paaiškėjo dar viena aplinkybė: „Iš VTEK gautų duomenų matyti, kad VšĮ „Pirmoji kava“ nėra valstybės planavimo projekto „Mokinių akademinių gebėjimų atpažinimo ir jų ugdymo kokybės plėtra“ lėšų gavėja ir jų administratorė. Projekto vykdytojas ir jo finansavimui skirtų lėšų gavėjas yra Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras (SPPC), kuris šias lėšas gauna iš Europos socialinio fondo agentūros. VšĮ „Pirmoji kava“ šiuo atveju yra už veiklos įgyvendinimą atsakinga minėtojo projekto partnerė, kuri prisidėjo vykdant projektui reikalingus viešuosius pirkimus TV laidos „Lietuvos tūkstantmečio vaikai“ sukūrimo paslaugoms įsigyti ir į jos sąskaitas pervestas lėšas pervedė UAB „TV Play“. Taigi dokumentai rodo, kad VšĮ „Pirmoji kava“ pervedė lėšas galutiniam tiekėjui, tačiau pati įstaiga nėra šio projekto lėšų gavėja ir jų administratorė.” (http://vtek.lt/index.php/posedziu-informacija/398-2018-02-07-posedyje-vtek-nusprende).

Taip pat pastebėtina, kad VšĮ „Pirmoji kava“ viešųjų pirkimų techninėje specifikacijoje (https://www.15min.lt/verslas/naujiena/finansai/abejotini-lauryno-seskaus-pirkimai-meta-seseli-lietuvos-tukstantmecio-vaikams-662-912844) nurodoma, kad „į TV laidos rengimo kainą turi būti taip pat įskaičiuoti visi pridėtiniai kaštai: žmogiškieji ištekliai (laidos vedėjai, prodiuseris, režisierius, vyr. redaktorius, projekto administratorius, projekto administratoriaus asistentas, atrankų vykdytojai, IT prižiūrėtojas / programuotojas, montažo režisierius, operatorius <…>)“. Tuo tarpu UAB „TV Play“ ir LRT sudarytos sąmatos rodo, kad į laidos rengimo kaštus, kuriuos patiria prodiuseris (t. y. viešąjį pirkimą laimėjusi UAB „TV Play“), galimai įtraukiamos ne visos lėšos – dalį jų (pvz. operatorių ir jų asistentų, režisierių bei pan.) dar papildomai dengia ir LRT televizija.

Pažymėtina, kad UAB „TV Play“ auditą atliekantys teisininkai viešojoje erdvėje yra iškėlę abejones, ar VšĮ „Pirmoji kava“ apskritai turėjo skelbti viešąjį pirkimą „Lietuvos tūkstantmečio vaikų“ kūrimui, nes pagal savo statusą galbūt net neatitinka įstatyme numatytos perkančiosios organizacijos apibrėžimo (https://www.15min.lt/naujiena/aktualu/lietuva/atlygis-uz-lietuvos-tukstantmecio-vaiku-kurima-pirkima-skelbusios-istaigos-vadovei-56-922296).

LVŽS frakcijos seniūnas sako, kad OLAF įvertins, ar šiuo ES fondų lėšų panaudojimo atveju nėra sukčiavimo ar kitų neteisėtų veikų požymių.

Viešųjų pirkimų tarnybos duomenimis, už laidos „Lietuvos tūkstantmečio vaikai“ kūrimą 2011–2017 metų laikotarpiu VšĮ „Pirmoji kava“ UAB „TV Play“ sumokėjo 1 325325,59 eurų (http://www.freedata.lt/vpt/searchContracts?q=TV+Play).

Ramūnas Karbauskis