“Teslos“ bankroto pasak analitikų tikimasi jau šių metų pabaigoje, tačiau Amerikos elektrinių automobilių gamintojas, atrodo, rizikuoja bankrutuoti dar anksčiau. Remiantis pirmojo ketvirčio rezultatais, bendrovės vadovas Ilonas Maskas pranešė apie 710 milijonų JAV dolerių rekordinį nuostolį.

Paskelbus ataskaitą, “Tesla“ akcijos sumažėjo 7 proc., kapitalizacija sumažėjo beveik 3,5 milijardo dolerių. “Tesla Model 3“ gamyba, kuri turėjo galutinai ištraukti kompaniją į pliusą, nepavyko. Kas atsitiko super technologijų automobilių gamintojui?

Ambicingi planai

Dabartiniai patirti nuostoliai – didžiausi Tesla istorijoje. Sportinių elektrinių transporto priemonių – “Tesla Roadster“, “Tesla Model S“, “Tesla Modelis X“ – nišos produktai rinkoje nerado ir atsilieka labai toli nuo skelbtų prognozių. Akcininkai remdamiesi išankstinėmis prognozėmis į projektus suinvestavo milijardus dolerių.

© AP Photo / Mark J. Terrill

Ilonas Maskas patikino akcininkus: reikia šiek tiek laiko. Jis pagamins automobilį, kuris nugalės masinę rinką ir leis bendrovei uždirbti. Tai turėjo būti “Tesla Model 3“, kurio kaina 35 tūkstančių dolerių. Masinė gamyba buvo paleista 2017 m. Liepos mėn.

“Tesla Model 3“, labiausiai prieinamas iš visų “ateities automobilių“ modelių. Praėjus šešiems mėnesiams iki surinkimo linijos paleidimo, modelis surinko beveik pusę milijono išankstinių užsakymų, o eilė išsiplėtė- iki pusantrų metų. “Tesla“ vadovas pažadėjo, kad iki 2017 m. pabaigos jie pagamins 20 tūkst. 3 modelio automobilių.

Gamyba nutraukta

Bet viskas įvyko ne taip, kaip tikėtasi. Žvelgdami į finansinius ir gamybos rodiklius, investuotojai  pakraupo: 2017 m. Bendrovė prarado 2,2 milijardus dolerių, o iš surinkimo linijos išriedėjo, tik 360 automobilių.

© AP Photo / Justin Pritchard “Tesla Motors Model 3“

Vadovas paaiškino, kad susidūrė su nenumatytais akumuliatoriaus modulių surinkimo sunkumais, tačiau pažadėjo viską sutvarkyti per trumpiausią laiką ir 2018 m. pirmojo ketvirčio, kad  “Model 3“ būtų galima gaminti iki trijų – penkių tūkstančių vienetų per savaitę. Netgi tada ekspertai pažymėjo, kad tai neįmanoma.

“Tesla“ steigėjas skundžiasi dėl “Fremont gamykloje“ “Model 3“ surinkimo linijos pernelyg neveiksmingos automatizacijos. Siekiant tobulinti gamybos procesus, balandžio mėn. įmonė sustabdė konvejerio liniją – antrą kartą nuo metų pradžios.

“Paprastai reikia tobulinti automatizavimo sistemas ir pašalinti kliūtis, kad padidėtų gamybos apimtis“, – pažymėjo “Tesla“.

© AP Photo / Mark Lennihan

Pinigų deginimo mašina

2017 m. “Tesla“ kiekvienos minutės išlaidos buvo apie aštuonis tūkstančius dolerių, t.y beveik pusę milijono dolerių per valandą. “Bloomberg“ analitikai prognozavo, kad praėjusį rudenį, esant tokiam išlaidų lygiui, bendrovės pinigai pasibaigs 2018 m. rugpjūčio 6 d. 2 val. Dabar diena X atrodo dar arčiau.

Maskas neketina pasiduoti. Jis pabrėžia, kad bendrovė padarė didelę pažangą: kiekvieną balandžio savaitę nuo konvejerio išrieda nuo dviejų iki trijų tūkstančių “Model 3“. Ir jei  padidinti šį skaičių iki penkių tūkstančių, pelnas bus trečią ar ketvirtą ketvirtį.

Tačiau mažai žmonių tiki jo pažadais. Bendrovė vis dar “degina“ pinigus kosminiu greičiu – praėjusį ketvirtį “sudegino“ 745 milijonus dolerių.

Darosi vis sunkiau pritraukti investuotojų lėšų – niekas nebetiki įmonės perspektyvomis. “Jei žmonės yra susirūpinę  mūsų įmonės svyravimų, jie tikrai neturi pirkti mūsų akcijų“, – sakė Tesla įkūrėjas.

Balandžio pabaigoje, pagrindinė reitingų agentūros “Moody“ paskelbė: “Bendrovei reikia ne mažiau kaip keturių milijardų dolerių “tęsti dabartinę veiklą“. Bet pakol kas tokių pinigų nėra.

Parengta pagal news.day.az inf.