Pasidalinkite!

Vladas Gaidys labai drąsiai paskelbė, kad realūs pretendentai dėl prezidento posto yra Nausėda su Šimonyte ir būtent jie bus antrojo turo konkurentai, o nedidele persvara laimės Nausėda. Šampanas – sveikinimai! Tačiau… Kaip ponas Gaidys tai nustatė ir kodėl jo kolegės, mano bičiulės Palmiros Kelertienės prognozės beveik visada būna tikslesnės? Atsakysiu iškart: Palmira geriau uodžia visuomenės nuotaikas, o ponas Gaidys užsiima kažkuo kitu. Kuo?

Tam, kad nustatytum tokius dalykus, kokius sako apie Lietuvos pasirinkimą Vladas Gaidys, reikia kiekvieną mėnesį per 2-3 dienas apklausti 1080 Lietuvos gyventojų, kurie turi būti pasirinkti atsitiktinai, jų imties sociologija turi atitikti Lietuvos demografinį pjūvį (tame tūkstantyje turi procentiškai atitikti didžiųjų, mažųjų, vidutinių miestelių gyventojų, uždirbančių įvairius dydžio atlyginimus, moterų ir vyrų ir pan. santykis, kuris tuo metu yra Lietuvoje) ir kiekvienakart tai turi būti vis kiti respondentai, ir iš vieno namų ūkio galima apklausti tik vieną žmogų.

Dabar – kalkuliuokim. Vienos anketos pildymas užtrunkama arti valandos. Išeitų – apie 32 anketos iš vieno apklausėjo vienoje apklausoje. 1080:32 gaunam 33 apklausėjus, kurie turi būti apmokyti neprimesti savo nuomonės, įkalbinti atsakyti į klausimus, neklastoti ir t.t. Tada reikia dar atsitiktiniu būdu patikrinti, ar apklausėjas tikrai neklastojo. Tokia supaprastintai yra sociologijos rutina.

Vilmorus

Žiūrim į pono Gaidžio rekvizitus. 100 000 – 200 000 eurų metinė apyvarta. 86400 iš tų lėšų per metus sumokama nuolatiniams darbuotojams. Tarkime, 32 apklausėjams už vieną anketą mokame 10 euriukų plius mokesčiai. Apie 15 su mokesčiais. 15X32 lygu 5760 eurų per metus vienam apklausėjui, kurių čia priskaičiavome 33. Išeitų, kad prireiks dar 190 000 eurų apklausėjų atlyginimams.

Gauname 276480 eurus išlaidų per metus, tačiau Vilmorus sąskaitoje teapsisuka 200 000. Ką tai mums sako?

Tai, mano nuomone, sako, kad V.Gaidys, skelbia ne viešąją nuomonę, bet viešina tą nuomonę, kurią jam užsako užsakovas. Užsakovo tikslas yra įtakoti visuomenės nuomonę ir veiksmus: pavyzdžiui, neiti ir nebalsuoti, jei tavo pasirinktas kandidatas jau iš anksto skelbiamas pralaimėjusiu. O užsakovo nuomonė labai dažnai nesutampa su Lietuvos nuomone, tačiau Lietuva to nežino… Ja yra manipuliuojama. Taigi, eikite ir balsuokite!

Rūta Janutienė