Pasidalinkite!

Vos tik pastačius pirmuosius taromatus, jie buvo mulkinami, paprasčiausiai perklijuojant ant atsivežtinių iš už Lietuvos ribų butelių etiketes. Nukopijuotų ir padaugintų etikečių lapai (su jau lietuvišku barkodu ir grąžinimo D raidės formos ženkleliu) buvo netgi neoficialiai sukčių pardavinėjami. Tačiau šis verslas greit sunyko, nes taromatai išmoko perženklintą tarą atpažinti.

Atrodė, viskas pagaliau susitvarkys, tačiau tada pradėjo ožiuotis „išgudrintieji ir intelektualaus proto“ priskiepyti  „taros supirkėjai“. Jie pradėjo atmetinėti šįkart jau tikrai lietuvišką tarą dėl visai nereikšmingų priežasčių – nežymaus butelio formos pakitimo (juk nekrausi iki taromato nunešti norimus „plastmasainius“ į lagaminus, tarytum kokį auksą) ar po blogai užklijuota etikete esančių oro burbulų.

Tenka tokią etiketę atlupti peiliu ir ją gerai įtempus dar išlikusiais klijais užspausti tą žymiai standžiau, išvarinėjant burbuliukus į etiketės pakraščius. Sakykit, jūs norėtumėte užsiimti tokiu „sausu anonizmu“? Šitaip pirkėjas kaskart patiria nuostolius, kas kitam kontingentui – bomžams – virsta tikru pajamų šaltiniu. Nenustebsiu, jeigu artimiausiu metu taromato atmestą butelį kas nors iš šalia stovinčiųjų griebs tiesiog jums iš rankų.

Dar viena bėda – „užspringusių“ automatų išvalymas. Jums labai pasiseks, jeigu tą darbą atliekanti darbuotoja teiksis pasirodyti greičiau nei po 15 minučių. Neretai netekę kantrybės pirkėjai tarą palieka tiesiog kažkur netoli. Čia vėl delnus pradeda trinti nuo šalia parduotuvės surikiuotų konteinerių reguliariam patikrinimui atvykstantys ne visai higieniški, konstituciškai neįteisintos apyvartos dalyviai.

Dar vienas nesuvokiamas dalykas: kodėl taromato „išspjautas“ čekis tepriimamas tik toje pardavykloje? Negi visai neįmanoma padaryti šį čekį apmokamu bet kurioje to paties parduotuvų tinklo kasoje? Tinklo, o ne konkrečios parduotuvės??

Ir pagaliau paskutinis kliuvinys: kodėl kai kuriuose taros (užstato) supirkimo taškuose jau atstovėjus kelias ar net keliolika eilių (nusipirkus produktą juk ne kiekvienas iškart bėga priduoti  vienu ypu ištuštintą tarą – daug kas laukia, kol to „aukso“ susikaups dar daugiau) ir papildomą eilę prie taromato dar pasiūloma stoti į bendrą eilę, kad pasiimti savo pinigus?! Tai jau yra beprotiškumo viršūnė – eilė vardan eilės!

Kad ištaisyti šias klaidas kai kur jau pasirodė vien taromatus aptarnaujantys darbuotojai. Žinoma, ne visur tai atsiperka, tačiau priešingu atveju visam personalui neprošal priminti, jog jie „papildomos eilės klientų“ netrukdytų, nes čia pastarieji savo laiką gaišta ne savo noru. Ši tvarka tiesiog įdiegta prieš pirkėjų norą. Telieka pasidžiaugti, kad žmonės aukojasi, nes jie supranta švarios aplinkos išsaugojimo svarbą. Blogai tik tas, kad to nenori suprasti už visą šią problemą atsakingi darbuotojai bei kontroliuojančios įstaigos. Pirmiausia reiktų įsikišti Vartotojų teisių apsaugos tarnybai, kuriai ypač patinka „kapų tyla“ savo darbo sferoje. Tuo jau ne kartą teko įsitikinti.

Voldemaras Zacharka