Patiko? Pasidalinkite!

Kalėdų senelio kilmė

Kalėdų Senelis arba Kalėdų Senis yra tradicinis Kalėdų simbolis, kuris atstovauja dovanų dalijimuisi per Kalėdas daugelyje šalių. Jo kilmės istorija yra gana įvairi ir siejama su skirtingomis kultūromis.

Viena iš garsiausių Kalėdų Senelio istorijų yra sujungta su Šventuoju Nikolajumi (Šventuoju Mikalojumi), kuris buvo istoriškai įžymus šventasis krikščionių bažnyčioje. Šventasis Mikalojus gyveno 4-ojo amžiaus pabaigoje ir buvo labai geras ir dosnus asmuo, kuris padėdavo vargšams ir davė dovanas vaikams. Jo gimtadienis yra švenčiamas daugelyje šalių ir jis yra tapęs Kalėdų Senelio prototipu.

Kitos Kalėdų Senelio kilmės istorijos susijusios su senomis šventėmis ir mitologiniais personažais. Pavyzdžiui, senovės Romoje šventė buvo vadinama Saturnalijomis, kurioje garbinamas laisvės ir laimės simbolis Saturnas.

Šiuolaikinis Kalėdų senelis – „Coca cola“ kūrinys

Kalėdų Senelį, kurį šiandien žinome su išskirtiniu raudonu kostiumu ir balta barzda, 1930-aisiais išpopuliarino ir standartizavo „Coca-Cola Company“, vaizdavusį jį per savo šventines reklamines kampanijas.

Amerikiečių reklamos menininkas Haddonas Sundblomas „Coca-Cola“ atostogų reklamai sukūrė vaizdų su Kalėdų Seneliu seriją. Šiose iliustracijose pavaizduotas apkūnus, linksmas Kalėdų Senelis, besimėgaujantis kokakola, ir nuo 1931 m. buvo naudojamas jų švenčių kampanijose. Šie vaizdai padėjo sutvirtinti šiuolaikinį Kalėdų Senelio, kaip draugiško senelio su raudonu kostiumu figūros, įvaizdį.

Coca-Cola Christmas: The 30s

Dovanų pirkimas ir dovanojimas

Nors, kaip minėta aukščiau, dovanų teikimas siejamas su Šv. Mikalojumi ir jo dosnumu, Kalėdų Senelio, kaip dovanų davėjo, įvaizdis buvo suderintas su vartotojams orientuotais atostogų sezono aspektais. Reklamuotojai, mažmenininkai ir rinkodaros specialistai pasinaudojo Kalėdų Senelio ir dovanų teikimo asociacija, siekdami skatinti pardavimus, pateikiant tai kaip dosnumo ir džiaugsmo idėją Kalėdų sezono metu.

Millions of People Are Done With Their Christmas Shopping - Holiday Shopping  2016

Be įtakingų „Coca-Cola Company“ rinkodaros kampanijų, įvairios pramonės šakos ir mažmenininkai įtraukė Kalėdų Senelio įvaizdį, kad padidintų švenčių pardavimus. Idėja, kad Kalėdų Senelis patikrins savo sąrašą ir apdovanos tuos, kurie buvo „malonūs” su dovanomis, tapo populiariu pasakojimu reklamoje, skatinančiu žmones dalyvauti dovanų teikimo tradicijoje. Taip Kalėdos tapo neatsiejamos nuo įvairiausių daiktų pirkimo manijos ir tarsi privalomo dovanų teikimo.

Kalėdiniai atvirukai iki 1930 metų – jokio Kalėdų senelio

Untitled | Christmas card images, Christmas postcard, Retro christmas cards

Iki 1930 metų švenčių dekoravimui, įskaitant vainikus, girliandas ir sveikinimo atvirukus, buvo naudojamos bugienio šakelės su uogomis. Bugienių šakelės ir  uogos buvo linksmas ir ikoniškas Kalėdų tematikos meno kūrinių ir dekoracijų elementas. Verta pažymėti, kad bugienių uogos yra nuodingos, kaip ir toliau apžvelgiamos musmirės.

Santa's Reindeer Ride

Senoviniuose kalėdiniuose atvirukuose dažnai vyravo ir grybai. Grybų, ypač Amanita muscaria (musmirės), siejimas su Kalėdų vaizdais, kai kuriuose senuose sveikinimo atvirukuose yra įdomi ir diskutuojama tema. Nors nėra galutinio atsakymo, yra keletas teorijų, paaiškinančių šį reiškinį. Štai keletas teorijų:

Pagoniškos ir šamaniškos šaknys: kai kurie šaltiniai teigia, kad grybų naudojimas Kalėdų vaizdiniuose gali būti susijęs su senovės pagoniškomis ir šamaniškomis tradicijomis. Amanita muscaria grybas turi haliucinogeninių savybių ir, manoma, buvo naudojamas įvairiuose šamanų ritualuose. Kai kurie šaltiniai teigia, kad ankstyvosiose Kalėdų šventėse buvo įtraukta jau egzistuojančių pagoniškų tradicijų elementų, o grybų vaizdai gali simbolizuoti šią praktiką.

Atnaujinimo ir vaisingumo simbolika: Amanita muscaria grybas auga sudarydamas simbiozę su tam tikrais medžiais, o jo išvaizda siejama su miško atsinaujinimu. Kai kas mano, kad kalėdiniuose atvirukuose esantis grybas simbolizuoja vaisingumą, atsinaujinimą ir gyvenimo ciklą, jungiasi su gamtos atsinaujinimu žiemos sezono metu.

Amanita ir Kalėdų Senelio ryšys: Teigiama, kad ikoninis Kalėdų Senelio atvaizdas su jo raudonais ir baltais drabužiais siejamas su Amanita muscaria grybo spalvomis.  

Dirbtinių kalėdinių eglučių ir ekologiškumo mitas

Are Real Or Plastic Christmas Trees More Eco-Friendly?

Dirbtinės ir tikros eglės: diskusijos tarp dirbtinių ir tikrų Kalėdų eglučių dažnai yra susijusios su tvarumu. Esame girdėję teiginius, kad verta rinktis dirbtinę Kalėdų eglutę, tačiau statistiniai faktai rodo, kad dirbtinę kalėdinę eglutę turėtumėte puošti mažiausiai 10 metų, kad ji taptų “žalia”.

Dirbtiniai medžiai paprastai gaminami iš biologiškai neskaidžių medžiagų ir turi didesnį anglies pėdsaką dėl jų gamybos ir transportavimo. Taip pat išlaikyti dirbtinę kalėdinę eglutę dekoratyvią ir nepraradusią savo geros išvaizdos daugiau nei 10 metų, yra nemenkas iššūkis. 

Kepta vištiena Japonijoje

Kentucky Christmas! – The Domestic Specialist

Japonijoje yra stipri tradicija Kūčių vakarienei valgyti KFC (Kentucky Fried Chicken). Ši neįprasta tradicija prasidėjo nuo sėkmingos KFC rinkodaros kampanijos aštuntajame dešimtmetyje ir nuo tada tapo plačiai paplitusiu ir populiariu būdu švęsti Kalėdas Japonijoje.

Pateikėme jums keletą faktų apie Kalėdas ir jų tradicijas, kurių greičiausiai nežinojote. Kiek šiose tradicijose prasmės ir ar verta patiems laikytis šių tradicijų, spręskite patys. Gražių visiems švenčių.

Martynas Burkauskas


Patiko? Pasidalinkite!