Patiko? Pasidalinkite!

Jie sugrįžo…Šią tragikomediją skiriu balsavusiems už veidmainius politikus, kurie prieš rinkimus sakė vieną, o po jų padarė visiškai priešingai. Liūdina faktas, kad labiausiai apgauti bus jauni Laisvės partijos rinkėjai. Jaunimas pirmą kartą atėjo į rinkimus patikėdamas elementaria propaganda ir dabar pirmą kartą gyvenime supras, kad realybė ir politikų pažadai dažnai kardinaliai skiriasi. Visi vyresni nei 30 metų prisimena „naktines“ mokesčių reformas, todėl naujos valdžios veidmainystė jų nenustebins.

P R O L O G A S

Nuo pat praėjusio šeštadienio ryto ėmė viena kitą keisti antraštės apie tai, kad „A.Armonaitė ragina nusiteikti: griežtų priemonių reikia, jei norime vėl mėgautis gyvenimu“. Tuo tarpu valdantieji susirūpinusiems žmonėms neatskleidžia savo planų, kokius sprendimus priiminės sekmadienį. Skamba grėsmingai visomis prasmėmis, todėl nori nenori tenka prisiminti antraštes ir tų pačių dabartinių valdančiųjų teiginius, kurie skambėjo kovą, gegužę ar vos prieš mėnesį ar du.

E.DOBROVOLSKA, š. m. kovas, tuomet ji dar ne teisingumo ministrė: „Karantinas nėra pagrindas suspenduoti žmogaus teises“. (https://www.15min.lt/…/evelina-dobrovolska-karantinas…).

OPOZICIJA (dabar – valdantieji), š. m. kovas, iš karto po karantino paskelbimo: „Opozicijos nariai kelia klausimą, ar šeštadienio vakarą Vyriausybė, paskelbdama dviejų savaičių karantiną, neviršijo savo įgaliojimų. Anot jų, tokie ūkinės veiklos ar judėjimo suvaržymai nesergantiems bei neužsikrėtusiems piliečiams peržengia Užkrečiamų ligų įstatymo ribas, kuriuo rėmėsi Vyriausybė.“ (https://www.respublika.lt/…/opozicija_abejoja_ar…/).

Po tokių raginimų matome, kad kelios dešimtys verslų kreipėsi į teismus, esą, buvo suvaržytos jų teisės. Tokiam skundui atstovaujantis advokatas tikina, kad Vyriausybės kovo nutarimas prieštarauja įstatymams ir Konstitucijai, nes Vyriausybė neturėjo įgaliojimų uždaryti verslo.

(https://www.delfi.lt/…/del-karantino-ribojimu-i-teisma…).

Dabartinė valdžia tokią retoriką puikiai naudojo rinkimų kampanijos metu ir pasistengė, kad kuo daugiau būtų nepatenkintų ribojimais, kuriais buvo stengiamasi apsaugoti visų mūsų sveikatą. Pažiūrėkite, kokių buvo daugiau pasisakymų:

A.ANUŠAUSKAS, TS-LKD: „Vyriausybės nutarime yra vienas punktas, kuris liečia neužkrėstus, nesergančius žmones, kur ribojamas jų judėjimas. Šis apribojimas nesergantiems, neužsikrėtusiems žmonėms gali būti tik nepaprastosios padėties atveju. Kitu atveju jis negali būti taikomas kaip dabar jis yra priimtas Vyriausybės ir paskelbtas karantinu. Aš suprantu šiuo metu vyraujančias grėsmes, bet tuomet reikia žiūrėti ir įstatymus.“

(https://www.respublika.lt/…/opozicija_abejoja_ar…/).

Tuo pat metu į Seimo Teisės departamentą kreipėsi G. LANDSBERGIS su prašymu išaiškinti situaciją dėl karantino režimo priemonių, ar jos neriboja konstitucinių teisių ir laisvių, ar jos nėra analogiškos nepaprastosioms priemonėms, taip pat dėl to, ar Vyriausybė neviršijo savo įgaliojimų, kai nesikreipė į Seimą dėl nepaprastosios padėties įvedimo.

(https://www.15min.lt/…/karantino-rezimo-teisetumu…).

G.LANDSBERGIS, š. m. balandis: „<…>ateityje priimdami sprendimus turėtume, nepaisant spaudžiančio laiko, ekstremalių sąlygų pateikti visuomenei tikslią, greitą ir patikrinamą informaciją. Įtraukime į sprendimų priėmimą oponentus. Suprantama, kad bus kažkiek lėčiau, bet galų gale sprendimas bus priimtas su mažiau kritikos ir daugiau pasitikėjimo.<…>Valstybės, kuriose iš esmės vyravo pasitikėjimas priimamais sprendimais, lengviau įtikins laikytis karantino, negu tos, kur populistinės vyriausybės neturi didelio pasitikėjimo. <…> Antrosios pasitikėjimo trūkumą kompensuos didelėmis baudomis, stiprėjančia policine valstybe ir didėjančia piliečių kontrole.“

(https://www.lrt.lt/…/gabrielius-landsbergis-po-koronos).

V.ČMILYTĖ-NIELSEN, š. m. rugsėjis: „<…> jau galima užtikrintai sakyti, jog visuotinis karantinas buvo perteklinė priemonė. „Tai galima tvirtinti, nes žiūrint į kovo mėnesio skaičius ir į dabartinius skaičius, akivaizdu, kad situacija yra nė kiek negeresnė, tačiau elgiamės visiškai kitaip, kur kas laisviau. Mane stebina šios Vyriausybės veiksmuose nuoseklumo stoka“.

(https://www.lrt.lt/…/kandidatai-i-premjerus-pazere…).

D R A M A

Jei mūsų Vyriausybė nesiblaškė, tiesiai ir aiškiai Lietuvos žmonėms sakė, ką rekomenduoja tarptautinės organizacijos ir ekspertai bei kokių priemonių reikia imtis, dabartiniai valdantieji gi išgyvena ir priverčia mus stebėti tikrą dramą. Rinkimai baigėsi, prasideda darbai, ar ir sau taikys savo pačių išsakytus žodžius?

A.ARMONAITĖ, po I rinkimų turo: „Esame priešingų politinių pažiūrų, bent jau tai matėme pastaruosius ketverius metus Seime. Tai yra žmonės, kurie nori Lietuvą valdyti iš aukštų tribūnų, mes esame žmonės, kurie nori bendradarbiauti politikoje ir turėti daugiau atvirumo, pozityvumo. Tai mūsų prielaidos, kaip mes žiūrime į politiką, yra skirtingos. Kaip mes žiūrime į žmones – taip pat skirtingos. Aš norėčiau, kad žmonės kontroliuotų valdžią, kurią išrinko. R. Karbauskis nori kontroliuoti žmonių gyvenimus, nes jį išrinko. Tai yra fundamentalus skirtumas, kuris vėliau atsispindi praktiniuose sprendimuose valstybėje.“

(https://www.delfi.lt/…/armonaite-pardavineti-sielos-del…).

A.ARMONAITĖ, kiek vėliau, spalis, tarp I ir II rinkimų turo: „Kai yra atvejis arba daug atvejų vienoje kavinėje, tai nereiškia, kad per visą valstybę reikia kirsti botagu. <…> Ar tikrai reikia trumpinti darbo laiką, ir tokiu būdu mažinti darbo vietas? Yra saugumo priemonės, dezinfekcija. Jeigu atsitinka atvejis viename bare, ar tikrai kitame bare jis irgi atsitiks? Nebūtinai.“

(https://www.delfi.lt/…/armonaite-apie-baru-ribojima…).

I.ŠIMONYTĖ, kandidatė į Premjerus, „<…>užtraukti rankinį stabdį yra ne taip sudėtinga kaip iš jo išjudėti ir tą parodė pirmosios bangos patirtis.“

(https://www.15min.lt/…/i-simonyte-po-susitikimo-su-a…).

COVID-19 situacijai palaipsniui blogėjant, Sveikatos apsaugos ministras A. Veryga viešai pakvietė besiformuojančią valdžią kuo greičiau įvardinti būsimą sveikatos ministrą ir pažadėjo bendradarbiauti „Pažadu, kad tam žmogui padėsiu detaliai susipažinti su situacija, supažindinsiu su veikiančiomis institucijomis, štabo veikla, priemonėmis, kad pradėjus darbą nereikėtų nerti kaip į šaltą vandenį ir bandyti susiorientuoti prarandant brangų laiką“.

I.ŠIMONYTĖ, atsakydama į A. Verygos ištiestą draugišką ranką: „Man tai atrodo kaip toks bandymas nusimesti jau ir atsakomybę.“ (https://naujasis.lrytas.lt/…/i-simonyte-ragina-a…/).

A.DULKYS, TS-LKD įvardintas kandidatas į ministrus, paklaustas apie tai, kokios yra jo minėtos COVID-19 suvaldymo priemonės, kalbėjo, kad šiame plane numatyta daugiau nei 130 skirtingų priemonių. (https://www.lrt.lt/…/su-nauseda-susitikes-kandidatas-i…).

Susirūpinusiam Prezidentui viskas neatrodė taip paprasta.

G.NAUSĖDA, Prezidentas: „Buvo kalbama apie tam tikrą 130 priemonių planą, bet, deja, kuomet jau konkrečiai paklausėme apie šito plano sudedamąsias dalis, buvo šiek tiek pasislėpta už to, kad reikia geriau susipažinti su situacija vietoje ir kol kas to plano atskleisti nėra galimybių.“

(https://m.kauno.diena.lt/…/g-nauseda-atsakomybe-uz…).

Bėgo brangus pandemijos suvaldymo perėmimui iš nueinančios Vyriausybės laikas, tuo tarpu stebuklingo 130 priemonių plano, kaip I. Šimonytės Vyriausybė kovos su COVID-19, dalys taip niekada ir nebuvo atskleistos, nors paskirtoji Premjerė nuolat tvirtino, kad planas yra, tik yra rengiamas atskirai nuo Vyriausybės programos, kurioje apie pandemijos suvaldymą buvo pateikti vos keli abstraktūs sakiniai.

(https://www.delfi.lt/…/simonyte-pandemijos-valdymo…).

Vėliau A. Dulkys, jau tapęs ministru, buvo kaip reta atviras, ir žurnalistams gebėjo padiktuoti tik tuos tikslus, kuriuos pasaulis žinojo jau senai –didelė jų dalis buvo paskelbti viešai PSO tinklapyje daugiau kaip prieš pusę metų, gegužės 12 d.

(https://apps.who.int/…/WHO-2019-nCoV-Adjusting_PH…).

Visgi planas ir konkrečios priemonės, kaip juos pasiekti, nebuvo atskleistos net iki šį sekmadienį vykusio Vyriausybės posėdžio.

A.DULKYS, jau ministras, gruodžio 11 d., „Vadovaudamiesi Pasaulio sveikatos organizacijos ir Lietuvos įvairių ekspertų patarimais, su kuriais mes šiomis dienomis labai įtemptai konsultavomės, norime visus pakviesti darniai telktis vienam tikslui, susidedančiam iš trijų dalių. <…> Vyriausybė darys viską, kad būtų atsekami atvejai, o tie žmonės, kurie turėjo kontaktą, būtų izoliuojami per 48 val.<…> bus siekiama, kad nemažinant testavimo apimčių skaičių, teigiamų testų nebūtų daugiau nei 5 proc. Šiuo metu turime grėsmingą situaciją, kai šis skaičius jau viršija 20 proc. Darysime viską, kad atvejų skaičius per parą neviršytų 200. <…> Darysime viską, kad 100 žmonių neužkrėstų daugiau nei 100 kitų žmonių.“ (https://www.15min.lt/…/a-dulkys-pristato-plana-kaip…).

L.SLUŠNYS, TS-LKD frakcijos Seimo narys, laidos vedėjui paklausus, kada gali būti priimti ribojimai: „Nenorime netgi labai sakyti, nes tas principas, kurį taikė laikinoji valdžia, kai pasakydavo, kad už dešimt dienų kažką darysime, tai iš esmės sukeldavo didesnį šurmulį, sutrikdydavo ir padidindavo judėjimą, nes staiga visi puola į parduotuves ar dar kažkur“.

( https://www.delfi.lt/…/valdantieji-savo-plano-neviesina…).

E P I L O G A S

I.Šimonytės Vyriausybė pirmajame savo posėdyje nusprendė, kad tęsia karantiną iki sausio 31 dienos. Ji draudžia prekybą nebūtinaisiais produktais – turės užsidaryti aprangos, buities ir kitos ne maisto prekių parduotuvės. Įvedami griežti ribojimai judėjimui:

nuo gruodžio 15 dienos 24 val. iki sausio 3 dienos ribojamas asmenų išvykimas už savo gyvenamosios vietos savivaldybės teritorijos ribų, išskyrus atvejus, kai vykstama dėl artimųjų giminaičių mirties ar atlikti darbo, kai darbo vieta yra kitoje savivaldybėje, ar dėl būtinosios medicinos pagalbos.

Draudžiami daugiau nei vienos šeimos ar namų ūkio artimi kontaktai; taip pat draudžiama judėti gyvenamosios vietos savivaldybės teritorijoje ar už jos ribų dėl nebūtinų priežasčių. Draudžiama palikti gyvenamąją vietą, išskyrus kai vykstama į darbą, prekybos vietą;

ikimokyklinis, priešmokyklinis ir pradinis ugdymas turės būti vykdomas nuotoliniu būdu. Savivaldybių administracijos privalo užtikrinti ugdymą įstaigose vaikams, kurių tėvai neturi galimybių dirbti nuotoliniu būdu;

viešbučiai negalės veikti ir teikti paslaugų, nebent tai bus būtina asmenų izoliacijai.

Viskas labai primena komendanto valandos įvedimą 24/7, tik dokumente nerasite šio pavadinimo. Žmonėms nepaaiškinta, kaip bus užtikrinamas nejudėjimas tarp savivaldybių, kas ir kokiu būdu tai kontroliuos. Taip pat daug klausimų kyla dėl verslo. Nejau nebuvo kitų priemonių, kurios padėtų užtikrinti paslaugų teikimo saugumą, nei pasirinktas lengviausias kelias – UŽDARYTI, UŽDRAUSTI.

M O R A L A S

Žmonės pilni arogancijos ir pykčio su amžiumi protingesniais netampa, naktinės (savaitgalinės) reformos ir Tautos niekinimas užvaldo tokių žmonių sąmonę – nors prieš rinkimus žmones mulkinant jiems žadama pateikti visą informaciją, apie jokias planuojamas priemones tapus valdžia jie neinformuojami. Jiems tik pasakoma, ką reikia aklai vykdyti. Nes, perfrazuojant L. Slušnį, juk žmonės tokie nenuovokūs, kad tik šurmuliuoja ir staiga puola vienur ar kitur. Tautosaka teisingai teigia – „Durnių ir bažnyčioje muša“. Tik, atrodo, jog mušamojo vietoje atsidūrėme mes visi.

Jei buvusioji opozicija, o dabar valdžia, nebūtų visus šiuos metus skyrusi patyčioms iš buvusios valdžios, o dabar opozicijos, sprendimų kovojant su COVID-19, kiek kitaip tuos sprendimus būtų priėmusi ir visuomenė, nuo kurios solidarumo ir priklauso šios kovos sėkmė. Dabar gi I.Šimonytė, tarsi bandydama atsikratyti atsakomybės, daug kartų pakartojo, kad sprendimai esą priimami tokie, kokie buvo pavasarį.

Sąmoningai nutylima tai, kad sprendimai skiriasi iš esmės, kitokia situacija pavasarį ir dabar. Tuomet mes buvome nežinioje, trūko priemonių, testų, kaukių ir pirštinių, buvo dezinfektanto stygius. Tačiau šiuo metu visko yra. Testus siūlo pasidaryti ir privačios gydymo įstaigos. Nepalyginamai geriau pasiruošę ir medikai.

Žmonės turi visas galimybes būti saugūs, jeigu jie visas priemones naudotų teisingai ir laikytųsi reikalavimų dėl atstumų.

Atkreipkite dėmesį – Vyriausybė nekalba apie nepaprastąją padėtį, nors tie patys žmonės, kurie dabar valdžioje, apie ją svajojo pavasarį, bet ribojimai tokie drastiški, kad ir nepaprastosios padėties atveju jie nebūtų griežtesni. Visiškai apribotos sveikų žmonių teisės. Pavyzdžiui, jauniems žmonėms, kurie dar nėra sukūrę šeimų ir gyvena skirtingose savivaldybėse, apribojama teisė matytis. Kodėl, jei jie sveiki?

Akivaizdu, jog keliuose pradės patruliuoti policija ir kariuomenė, kad būtų ribojamas žmonių judėjimas, o susitikus trims žmonėms bus aiškinamasi, ar jie šeimos nariai. Kaip vyks išsiaiškinimas, ar tie žmonės šeimos nariai? Juk gyvenantys kartu gali turėti ir skirtingas pavardes, jiems nėra reikalavimo susituokti… Ar dabar reikės su savimi nešiotis asmens ir kitus dokumentus, kurie turės įrodyti gyvenamą vietą ir kt.?

Juk dabar situacija būtų daug geresnė, jei pavasarį, prasidėjus COVID-19 krizei, konservatoriai su liberalais būtų bendradarbiavę su valdžia ir kartu veikę, kad visuomenė suprastų grėsmę ir laikytųsi saugumo reikalavimų. Kiek purvo buvo supilta ant sveikatos ministro Aurelijaus Verygos, kuris kasdieną bendravo su visuomene, bandydamas paaiškinti karantino priemonių reikšmę ir jų tikslus.

Deja, iš viso to buvo tyčiojamasi, kaip dabar nutarta pasityčioti iš visos Tautos, net nepabandžius dar kartą pakviesti nuosekliai laikytis visų karantino reikalavimų, kurie jau galioja. Ką duos dar griežtesnis karantinas, kai dalis visuomenės tų reikalavimų nesilaikys, kaip nesilaikė ir iki šiol? Panaudosite jėgą ar milžiniškas baudas?

Nieko gero iš šios valdžios nesitikėjau, tačiau šiandien priimti sprendimai rodo, kad jų garsusis 130 punktų kovos su COVID-19 taip ir liks niekam nežinomas. Gaila, kad arogancija ir ribotumas neleidžia naujajai valdžiai analizuoti pasaulinės patirties ir rekomendacijų kovojant su COVID-19.

Būkite sveiki, saugokite vienas kitus. Lietuva išgyveno įvairiausias krizes, išgyvensime ir su šia valdžia, juk 2008-2012 metus taip pat kažkaip išgyvenome…


Patiko? Pasidalinkite!