Patiko? Pasidalinkite!

Baltarusijos prezidentas Aliaksandras Lukašenka kviečia surengti aukšto lygio politines derybas su Lietuva dėl situacijos pasienyje. Tačiau Lietuvos užsienio reikalų ministras Kęstutis Budrys atkirto: „Ne Lukašenka nustato sąlygas.“ Pasak ministro, siena galės būti atidaryta tik tada, kai Kremliui lojalus režimas sustabdys kontrabandinių balionų skrydžius.

Kęstutis Budrys nusprendė dar kartą pamokyti Baltarusiją ir išsiuntė oficialų protestą. Lapkričio 11 d. į Užsienio reikalų ministeriją (URM) iškviestam Baltarusijos Respublikos ambasados Lietuvoje atstovui dar kartą pareikštas griežtas protestas dėl iš Baltarusijos pusės tebesikartojančių Lietuvos oro erdvės pažeidimų, laikytinų hibridinėmis atakomis.

Baltarusijos ambasados atstovas buvo iškviestas į URM po lapkričio 8 ir 10 d. užfiksuotų oro erdvės pažeidimų, kai nelegalūs oro balionai iš Baltarusijos vėl sukėlė grėsmę civilinei aviacijai ir viešajam saugumui.

URM priminė Baltarusijos ambasados laikinajam reikalų patikėtiniui, kad kartojantis Lietuvos valstybės sienos pažeidimams iš Baltarusijos teritorijos, Lietuva pasilieka teisę pratęsti Vyriausybės 2025 m. spalio 29 d. nutarimu Nr. 733 įvestus Lietuvos ir Baltarusijos sienos kirtimo ribojimus ilgesniam terminui arba imtis papildomų priemonių. Taip pat pareikalauta, kad Baltarusija nedelsdama imtųsi veiksmų užkirsti kelią tokioms hibridinėms atakoms, vykdomoms iš jos teritorijos.

Įtempta situacija pasienyje: vežėjai patiria nuostolius

Lietuvos ir Baltarusijos pasienyje susiklosčiusi situacija kelia vis didesnį nerimą vežėjams. Vairuotojai ir įmonių atstovai pasakoja apie prarastus užsakymus, finansinius nuostolius ir visišką nežinią. Konflikto centre – pasienio kontrolės apribojimai ir neapibrėžtas laukimas.

„Linavos“ atstovas portalui alfa.lt pažymėjo, kad tarp įstrigusiųjų yra ne tik Lietuvos įmonių transporto priemonės, bet ir Europos Sąjungos bei Vidurinės Azijos šalių vežėjų. Pasak jo, Baltarusijoje liko Lietuvos turtas – vilkikai, puspriekabės ir kroviniai, todėl būtina sudaryti galimybę juos saugiai susigrąžinti.

Asociacija kreipėsi į Vyriausybę ir Susisiekimo ministeriją, siūlydama suorganizuoti susitikimą su vežėjų, ekspeditorių ir sandėlininkų asociacijomis, kad būtų aptarta kritinė situacija pasienyje ir ieškoma sprendimų. Tačiau, pasak asociacijos, kol kas jokio atsakymo ar reakcijos iš Vyriausybės nesulaukta.

Baltarusijos sprendimu Lietuvos sunkvežimiai, stovintys prie Kamenyj Log ir Benekainių pasienio punktų, perkelti į Katlovkos rajono aikšteles. Vairuotojams leista išvykti, tačiau už stovėjimą pareikalauta 120 eurų per parą. „Linavos“ duomenimis, kai kurios aikštelės taiko mažesnius tarifus – nuo 14 iki 28 eurų, tačiau vietos sparčiai senka, o kai kurie vilkikai siunčiami net į Brestą, esantį šimtus kilometrų nuo Medininkų.

Lietuvos vežėjų atstovai teigia, kad vilkikams net neleidžiama pasiekti sienos – milicija blokuoja kelius, o pajėgos išplėstos visame regione. Vairuotojams suteikta galimybė grįžti į Lietuvą, paliekant vilkikus Baltarusijoje. „Linava“ skelbia, kad keli šimtai Lietuvos vežėjų transporto priemonių, daugiau nei 20 dienų laukusių eilėse prie pasienio, dabar neturi galimybės grįžti į šalį. Dalis jų buvo priversti vykti per Latviją ar Lenkiją, tačiau ir šių šalių pasienyje susidarė didelės eilės, o kai kurie vilkikai negali sugrįžti net alternatyviais maršrutais.

Vyriausybės sprendimai ir „Linavos“ reikalavimai

Lietuvos Vyriausybė trečiadienį nusprendė mėnesiui uždaryti sienos punktus su Baltarusija. Valstybės sienos apsaugos tarnybos duomenimis, sprendimą lėmė nuolatinis kontrabandinių oro balionų su rūkalais siuntimas iš Baltarusijos: praėjusį savaitgalį oro uostai buvo keturis kartus uždaryti, o tai paveikė daugiau nei 140 skrydžių.

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linavos“ Prezidiumas 2025 m. lapkričio 10 d. priėmė oficialią poziciją dėl Baltarusijos veiksmų prieš Lietuvos vežėjus ir dėl Vyriausybės neveiklumo sprendžiant šią krizę.

Prezidiumas konstatuoja, kad Lietuvos Vyriausybės sprendimas uždaryti pasienio kontrolės punktus su Baltarusija turėjo būti laikina saugumo priemonė, tačiau realybėje jis virto sunkia ekonomine blokada Lietuvos vežėjams. Šiandien tūkstančiai įmonių patiria milijoninius nuostolius, o tūkstančiai vilkikų tebėra įstrigę Baltarusijoje.

„Linavos“ vertinimu, Baltarusijos sprendimas taikyti 120 eurų per parą mokestį ir grasinti transporto priemonių konfiskavimu yra neteisėtas ir prieštarauja tarptautinės teisės, TIR ir CMR konvencijų principams. Tačiau Lietuvos institucijos taip pat privalo prisiimti atsakomybę už tai, kad šie vilkikai apskritai liko Baltarusijoje.

„Linavos“ Prezidiumo reikalavimai

Asociacija reikalauja, kad Lietuvos Vyriausybė nedelsdama imtųsi realių, o ne deklaratyvių veiksmų:

  1. Atidaryti bent vieną pasienio kontrolės punktą, per kurį būtų galima saugiai sugrąžinti į Lietuvą įstrigusius vilkikus, puspriekabes ir krovinius.

  2. Užtikrinti vežėjų turto apsaugą ir evakuaciją iš Baltarusijos teritorijos bei imtis diplomatinių veiksmų per Europos Komisiją.

  3. Parengti kompensavimo mechanizmą įmonėms, kurios patyrė nuostolius dėl valstybės sprendimų.

  4. Sudaryti galimybę Lietuvos darbuotojams ir Baltarusijos piliečiams, turintiems leidimus gyventi Lietuvoje (LLG), nepertraukiamai grįžti ir atvykti į darbą per Lietuvos–Baltarusijos pasienio punktus.

  5. Atskirti Kaliningrado tranzitą nuo Baltarusijos srautų, nustatant atskirą pasienio kontrolės punktą, kad šie srautai netrukdytų Lietuvos–Baltarusijos vežėjų eismui.

  6. Kuo greičiau atkurti bent minimalų diplomatinį dialogą su Baltarusija, įsteigiant reikalų patikėtinio ar kito techninio lygmens atstovybę, kuri leistų palaikyti tiesioginį kontaktą su Baltarusijos institucijomis iki tol, kol bus išrinktas teisėtas ir pripažintas demokratinis Baltarusijos atstovas.

„Linava“ pabrėžia, kad vežėjai nėra nei politikai, nei diplomatai – jie dirba, moka mokesčius ir palaiko valstybės ekonomiką. Todėl, anot asociacijos, nepriimtina, kad valdžia toleruoja situaciją, kai vežėjų turtas faktiškai tampa įkaitas dėl geopolitinių sprendimų.

Pagal asociacijos duomenis, Baltarusijoje vis dar yra apie 4,5 tūkst. Lietuvos įmonių vilkikų ir puspriekabių, iš kurių dalis priverstinai perkelta į mokamas aikšteles Katlovkos rajone. Kasdien didėja rizika, kad šios transporto priemonės bus nusavintos ar apmokestintos neadekvačiomis sumomis.

„Linavos“ Prezidiumas taip pat pranešė, kad lapkričio 12 d. vyks 48-asis asociacijos kongresas, kuriame vežėjai aptars tolesnius veiksmus. Jei iki to laiko nebus atidaryta siena ir nebus realių Vyriausybės sprendimų, vežėjai svarstys protesto akcijų scenarijus tiek Lietuvoje, tiek Briuselyje.

SN inf.


Patiko? Pasidalinkite!