Rinkimai į Seimą – jau netrukus. Prasideda ir elektroninis balsavimas. Ryšium su tuo, pagaliau reikia aiškiai atsakyti į eilę tiek mūsų draugų, tiek apskritai vadinamųjų „nesistemininkų“ ir „antisistemininkų“ tarpe keliamų klausimų: ar eiti balsuoti ir, jei eiti – tai už ką gi? Pagaliau, kas čia dabar vyksta su šitais rinkimais ir kokia to socialinė, politinė reikšmė?
BENDROS PASTABOS
Kad galėtume atsakyti, pirmiausiai turime pastebėti tai, kas svarbiausia, o būtent: kad rinkimai, kokie demokratiški jie bebūtų, kapitalizmo sąlygomis tėra ir tegali būti vertinami kaip priemonė kovoje dėl valdžios. Nei daugiau, nei mažiau kaip priemonė, bet ne savaiminis tikslas ir, juo labiau, ne kaip kažin kokia „vertybė“. Tiesiog priemonė, kuria – be to – sėkmingai naudojasi toli gražu ne liaudžiai draugiškiausios jėgos.
Iš tiesų, gi mūsų, kaip komunistų, pagrindinis tikslas čia gali būti formuluojamas tiktai kaip perėjimas iš kapitalizmo į komunizmą, žodžiu, kaip visuomeninės santvarkos, visuomenės vystymosi paradigmos, pakeitimas, kas mūsų konkrečioje istorinėje situacijoje reikštų viena: socializmo buvusios Tarybų Sąjungos ir, atitinkamai, Tarybų Lietuvos, teritorijoje, atkūrimą. Ir šitai padaryti neturint politinės valdžios, o taip pat ir vienoje ar keliose mažesnėse, atskirai paimtuose šalyse – neįmanoma.
Šiuo požiūriu, rinkimai – būdami priemone kovoje dėl valdžios – gali pasitarnauti: a) maksimum – šios valdžios paėmimui; b) minimum – agitacijai ir propagandai, liaudies sluoksnių sąmoningumo kėlimui, komunistinio judėjimo, komunistinės organizacijos stiprinimui.
Tačiau tam, kad šių (tiek minimum, tiek maksimum) tikslų iš viso būtų galima siekti, turėtų egzistuoti reali, veiksni ir, be to, pakankamai išvystyta bei atitinkamos situacijos reikalavimams adekvati politinė organizacija – tai gali vadintis „partija“, bet esmė gi turinyje, o ne žodyje. Ir bėda tame, kad, po 30 metų liberalaus teroro, kryptingo visko, kas tarybiška, kas komunistiška naikinimo ir, komunistams nesugebėjus šitam duoti reikiamo atsako – šiai dienai nieko panašaus nei Lietuvoje, nei Pabaltijo, nei, tiesą sakant, apskritai Rytų Europos regione, nėra.
Ir vis dėlto – rinkimai jau čia, kaip sakoma – ant nosies. Ir jie, be abejo, mūsų nelaukia ir nelauks, nesvarbu – turime atitinkamą organizaciją ar neturime. Taigi, kiekvienam mūsų draugui lieka ir pradžioje iškeltas klausimas: ką daryti – ar balsuoti ir, jei balsuoti, tai už ką?
Nepriklausomai nuo to, kaip į šį klausimą beatsakytume, nekinta toji aplinkybė, kad šiuo atveju kalba eina apie tai, kokia partija, koksai judėjimas ar, pagaliau, koksai konkretus kandidatas, labiausiai atitinka mūsų idėjinius principus, taip – būtent principus – nes tiktai principų pagrindu įmanoma teisingai įvertinti, su kuo pakeliui, o su kuo – ne.
KETURI PRINCIPAI
Bet kokie gi tie mūsų principai? Šitai turi būti vienareikšmiškai apibrėžta, nes priešingu atveju bus atvertas kelias visokiausioms spekuliacijoms, kokių mes – jei tiktai norime tikslingai bei nuosekliai veikti – prileisti negalime. Gi šių principų apibrėžimas – tai apibrėžimas mūsų judėjimo krypties ar, sakykime, trajektorijos, o – pažvelgus dar giliau – tai apibrėžimas mūsų prasmių lauko. Taip, prasmių lauko, kuris – paėmus iš esmės – būdamas politiniu, kartu yra ir daugiau, nei tik politika, bet išreiškia ir atitinkamą žmogiškąją, moralinę poziciją.
Taigi, apibrėžkime šiuos principus – čia jų išskirčiau keturis.
- Socialinis teisingumas.
Šiuolaikinė technologijų raida, naujausios skaitmenizacijos ir robotizacijos tendencijos daugelį dabarties profesijų XXI amžiaus bėgyje pavers nereikalingomis ir šiandienos kapitalistiniam pasauliui tai, savo ruožtu, turės milžiniškų socialinių pasekmių: pati prekinės-piniginės sistemos logika nebegalės normaliai funkcionuoti ir vienoks ar kitoks postkapitalistinis scenarijus taps objektyviai būtinu. Šiuo požiūriu, įmanomos dvi alternatyvos:
- trumpesnės darbo valandos ir, vadinasi, ilgesnis laisvalaikis žymiai daliai dirbančiųjų, taigi – didžiulis žingsnis link žmonių išlaisvinimo nuo monotoniškų, dvasiškai bukinančių darbo formų, link kokybiškai aukštesnės civilizacijos užuomazgų;
- beprecedentis „perteklinių“, žodžiu – visuomeninės gamybos procesui nereikalingų – gyventojų sluoksnio (Markso įvardyto „rezervine darbo armija“) išaugimas, visuomenės pasidalijimas kastomis – naujų, „technologizuotų viduramžių“, aušra.
Pirmasis variantas įmanomas tiktai pervedus visuomenę nuo kapitalistinių (taigi, prekinių-piniginių, pelno) ant socialistinių (planingos visuomeninės gamybos ir vartojimo) bėgių, tuo tarpu antrasis – ne tik įmanomas, bet absoliučiai neišvengiamas, toliau palikus veikti esamą kapitalistinę sistemą, kuri, susidurdama su jos rėmuose neišsprendžiamais prieštaravimais, dėsningai mutuoja – tačiau ne į aukštesnę, komunistinę ekonominę formaciją, bet į tam tikrą kapitalizmo, feodalizmo ir vergovės hibridą, žodžiu – minėtuosius „technologizuotus viduramžius“, kurių bendrieji kontūrai tik tepradeda ryškėti.
Taigi, komunizmo idėja – jei tik jos šalininkai sugebės adekvačiai atliepti „nereikalingųjų“ žmonių, žodžiu, pagrindinę XXI amžiaus problemą – gali atgauti aktualumą kaip iš esmės vienintelė išeitis iš gresiančio socialinio pragaro. Tačiau tiek tradicinės darbininkų klasės nykimas, tiek bendra istorinė situacija lemia, kad kova dėl šios alternatyvos turės įgyti kitokias, nei klasikines formas ir šiuo požiūriu reikėtų kalbėti nebe apie klasę (kurios griežta, klasikine ir istorine prasme – nebėra), bet apie plačią liaudies „apačių“ sąjungą.
Šitokios sąjungos arba, sakykime, judėjimo, ilgalaikiu siekiu turėtų būti socialistinis posūkis, kurio pilnutinis įgyvendinimas tegalėtų būti ilgo, laipsniško ir, galų gale, evoliucinio proceso reikalu. Šiuo požiūriu, formuluotini tokie siekiai:
- didžiulių progresyvinių mokesčių įvedimas, privalomos kolektyvinės darbo sutartys, lengvatos tiek smulkaus verslo, tiek samdomo darbo atstovams;
- visuotinis užimtumas, darbas ir nuosavas būstas kaip kiekvieno suaugusio piliečio teisė;
- nuosavybės „lubų“ tiek fiziniams asmenims, tiek atskiriems namų ūkiams, įvedimas;
- teisinis žemės savininkų įpareigojimas asmeniškai prižiūrėti per jų žemę einančių komunikacijų tvarką ir funkcionalumą;
- visų strateginės reikšmės objektų, gamtinių išteklių, bankų, infrastruktūros, stambiausių pramonės bei žemės ūkio įmonių nacionalizavimas;
- visų Lietuvos miškų ir ežerų suvisuomeninimas, medžio žaliavų eksporto, žemės pardavimo užsieniečiams (tiek juridiniams, tiek fiziniams asmenims) uždraudimas;
- visų 90-ųjų privatizacijų teisinė peržiūra, įvykusio tarybinės liaudies nuosavybės (tiek valstybinės, tiek kooperatinės) išvogimo pasmerkimas ir atsakingų asmenų teisinis persekiojimas valstybiniu lygmeniu;
- fizinių asmenų skolų bankams teisinė peržiūra ir skolų išieškojimo sistemos reforma, privilegijuotos, liaudies sąskaita lobstančios antstolių „kastos“ likvidavimas;
- realiai, o ne žodžiais nemokamo, visiems šalies piliečiams prieinamo kokybiško švietimo bei sveikatos apsaugos užtikrinimas;
- tarybiniais laikais veikusių vaikų, jaunimo ir darbo bei poilsio stovyklų sistemos atkūrimas.
Šie ekonominiai siekiai, kurie reikštų didelio ir socialiai orientuoto valstybinio ūkio sektoriaus, o greta jo, ir privačių, ir, su laiku, kooperatinių, nuosavybės formų plėtojimą ir kurie iš esmės evoliuciniai, įmanomi tik per revoliucinio pobūdžio politinius pokyčius (pastarųjų formos, vėlgi, įvairios), o pastarieji, savo ruožtu – negalimi vienoje Lietuvoje, bet tik bendroje ir Rytų Europos, ir apskritai buvusių Tarybų Sąjungos respublikų erdvėje.
- Tradicinės humanistinės vertybės, tautiškumas ir patriotizmas.
Komunizmo požiūriu tiek ekonomika, tiek politika, galų gale – tik priemonės tikslui. O tikslas – žmogus, jo fizinis ir dvasinis išsivystymas, aukščiausių jo kūrybinių jėgų išlaisvinimas ir pažadinimas, susvetimėjimo įveikimas.
Tačiau būtent prieš žmogų, prieš pačią jo prigimtį, šiandien yra nukreipta milžiniška, ir žiniasklaidą, ir kultūrą, ir politiką, ir net intymiausias gyvenimo erdves apimanti psichologinio karo mašina, kuri, būdama transnacionalinio kapitalo gigantų rankose ir prisidengdama šūkiais apie „toleranciją“, „laisvę“, „įvairovę“ ir „politinį korektiškumą“, tikslingai formuoja vartotojišką, žemiausių geismų pagrindu manipuliuojamą bešaknį, bedvasį ir betautį mankurtą – klusnų bei kiauliškai „laimingą“ kapitalistinių korporacijų vergą.
Ir LGBT, ir šiuolaikinio feminizmo, ir kiti panašūs judėjimai – šios ideologijos, iš pagrindų tiek antinacionalinės, tiek ir antihumanistinės – tai vadinamojo postmodernizmo, posthumanizmo projekto, sudedamosios dalys. Po jų vaivorykštine iškaba slepiasi iš esmės fašistinis siekis pervesti žmoniją į aukščiau minėtąjį postkapitalistinį skaitmenizuotos ir robotizuotos vergijos, kastų ir „technologizuotų viduramžių“ pasaulį. Kai kurie valdančiųjų sluoksnių atstovai šito net neslepia.
Neapgynus žmogaus, paties jo žmogiškumo – į kurį ir kėsinasi šių dienų vaivorykštinis fašizmas – nei apie socializmą, nei komunizmą, negalės būti nei kalbos. Ir šiuo požiūriu komunistai privalo pasireikšti kaip tvirti tų tradicinių, per amžius ir santvarkas išsilaikiusių humanistinių vertybių – altruizmo, solidarumo, tikėjimo tiek kiekvieno žmogaus, tiek visos žmonijos gebėjimu kilti vis aukštyn ir aukštyn (ne vien fiziškai ar techniškai, bet ir protiškai, ir morališkai) – gynėjai.
Siekdami tokiais būti, turime aiškiai pasakyti:
- kad žmonijos kaip biologinės rūšies gyvenimas neatsiejamas nuo dvejų – vyriškos ir moteriškos – lyčių natūralios priešybės bei ryšio: todėl tiktai iš dvejų atsiranda trečias ir tai yra bet kokios šeimos ir apskritai bet kokio sociumo gyvavimo pagrindas;
- kad žmogus – ne vien biologinė, bet ir socialinė, o vadinasi, dvasinė būtybė, taigi, „ne viena duona“ gyvas ir kad todėl pilnavertis, tikrai žmogiškas yra tik toks gyvenimas, kuriame viršus priklauso dvasiniams – idėjiniams, moraliniams, kūrybiniams, o ne materialiniams ar juo labiau fiziniams interesams bei tikslams;
- kad šito supratimas – bendras tiek pasaulietinei ir ateistinei (kuriai priklauso komunizmas), tiek religinei humanizmo tradicijai ir kad šiuo požiūriu ir galima, ir būtina šių dvejų humanizmo formų sintezė ir vienybė bendroje kovoje prieš Aukso veršio kultą, už tas bendražmogiškas tiesas, kurios tik prie komunizmo ir gali pilnai įsikūnyti realiame gyvenime;
- kad žmoniją sudaro konkrečios šalys ir tautos ir kad bet koks humanizmas, bet koks rūpestis žmonija ir žmogiškumu, prasideda nuo rūpesčio savuoju kraštu ir tauta, žodžiu – nuo patriotizmo ir tautiškumo (tėvynės ir tautos meilės, priešingai nacionalizmui – tautų skaldymo ir kiršinimo ideologijai), kurį šiai dienai siekiama išrauti ir pakeisti bešakniu, vartotojišku kosmopolitizmu.
Šių teiginių ir dabartinių problemų pagrindu, keliame tokius socialinius, politinius siekius:
- vadinamosios LGBT, „genderių“ (atseit, lyčių kaip dirbtinų „konstruktų“) ir naujojo feminizmo ideologijų propagandos uždraudimas;
- vakarietiškos juvenalinės justicijos atšaukimas, vadinamųjų įvaikinimo agentūrų veiklos Lietuvoje uždraudimas;
- reklamos apribojimas, cenzūros reklamoms (atsižvelgiant į jų poveikį asmens ir ypač vaikų bei jaunimo psichikai bei dorovei) įvedimas;
- lietuvių, lenkų, rusų ir kitų senbuvių Lietuvos tautų kalbos, kultūros ir istorinių tradicijų atgaivinimas, valstybinio lygmens kova prieš kosmopolitizmą ir vartotojiškumą, vaikų bei jaunimo ugdymas patriotizmo ir tautų draugystės dvasia;
- kultūrinės saviveiklos – dramos, muzikos, kino, istorijos ir aktyvaus turizmo klubų steigimas, neatlygintinų, valstybės išlaikomų patalpų tokiems būreliams užtikrinimas;
- nelietuviškų įmonių, organizacijų ir t. t. pavadinimų uždraudimas;
- realaus suvereniteto – lietuvių tautos savarankiškumo ir jos dirbančiosios daugumos, o ne išnaudotojų mažumos, interesais paremtos valdžios, atstatymas.
Tiktai apgynus paties mūsų žmogiškumo ir kultūros pamatus, įtvirtinus realią ne išorės jėgų, bet pačios tautos, jos daugumos, valdžią ir suverenitetą, galėtų tapti įmanomas perėjimas prie tų viršnacionalinių gyvenimo formų, kurias vėliau, XXI amžiaus bėgyje būtinai iškeltų raudonojo, komunistinio, projekto atgimimas.
- Antivakarietiška laikysena, antiimperializmas.
Bet minėtasis vaivorykštinis fašizmas arba, kitaip tariant, postmodernizmo, posthumanizmo projektas, nenukrito iš dangaus, o turi labai konkrečias istorines ištakas pačioje kapitalizmo raidos logikoje ir taipogi turi konkretų pasaulinį centrą, o būtent – Vakarus, JAV ir ES, kurie – lobdami vadinamųjų trečiojo pasaulio šalių ir kitų neokolonializmo objektų sąskaita – sudaro tą „auksinį milijardą“, kuris yra iškėlęs save aukščiau likusios, atseit, „necivilizuotos“, „nevakarietiškos“ ir todėl – nepilnavertės, žmonijos.
Šio „auksinio milijardo“ šeimininkai siekia – ir tai juos daryti verčia ekonominė kapitalizmo logika – pajungti visą likusį pasaulį kaip pigių tiek žmogiškųjų, tiek gamtinių išteklių rezervą ir šiam tikslui naudojasi tokiomis viršnacionalinėmis organizacijomis kaip PB, TVF, EBPO* (ekonominiam valdymui) ir NATO (atvirai karinei intervencijai), tuo tarpu „laisvė“, „demokratija“ ir visa kita – tik priedanga.
Šiame kontekste visiškai dėsningas Vakarų siekis parklupdyti, pavergti ir kaip Jugoslaviją suskaldyti Rusiją – vienintelį kraštą, kuriame, nepaisant Tarybų Sąjungos žlugimo ir kriminalinio kapitalizmo įvedimo lemiamo akligatvio, išlieka potencialas atkurti alternatyvų žmonijos vystymosi vektorių – kad užvaldytų atitinkamus resursus ir, atitinkamai, atsikratytų tiesiog nepakenčiamu konkurentu.
Ir čia Vakarai – ne vien Rusijos ar tiesioginę NATO prievartą patiriančių šalių, bet, platesniu, istoriosofiniu požiūriu žiūrint – tai visos žmonijos, paties žmogiškumo nesutaikomas priešas.
Tačiau Lietuva, nors ir periferijos (vadinasi, ne lygiaverčio „partnerio“, bet pigios ir kvalifikuotos darbo jėgos šaltinio ir buferio prieš Rusiją) statusu, vis dėlto, priklausydama tiek ES, tiek EBPO ir NATO, skęsdama skolose atitinkamoms finansinėms struktūroms, priklauso Vakarams, į kuriuos tiek mūsų valdantysis sluoksnis, tiek jo aptarnaujantysis personalas, kad ir palikdamas jo vadinamąją „varguolių“ bei „runkelių“ liaudį už borto, jau yra integravęsis.
Ir esant Vakaruose, šiame, sakykime, geopolitiniame ir geoekonominiame (o kartu – ir kultūriniame, konceptualiniame) vektoriuje, nei realus suverenitetas, nei – juo labiau – mūsų aukščiau išvardyti radikalesni pokyčiai, praktiškai negalimi. Ir todėl, atitinkamai, turime pripažinti, kad norint šnekamuosius siekius įgyvendinti, būtinas esminis Lietuvos geopolitinio, geoekonominio vektoriaus pakeitimas, taigi:
- išstojimas iš NATO ir EBPO;
- išstojimas iš ES;
- valstybės skolų TVF ir PB anuliavimas;
- draugiškų santykių su kaimynais – Rusija ir Baltarusija – atstatymas, tolimesnis ekonominių, politinių, kultūrinių ryšių plėtojimas.
Šitokie pokyčiai reikštų nacionalinį išsivadavimą. Ir reikia aiškiai suprasti, kad jie neateis savaime ir todėl reikalaus ryžtingo politinio veikimo, bet, tuo pačiu – jie neįvyks, kol nebus pribrendusios reikiamos sąlygos. Iš tiesų , pradėjus byrėti dabar braškančiai pasaulio tvarkai, susiklostys situacija, kurioje kilsiantys egzistenciniai iššūkiai ir iš Lietuvos, ir iš kitų regiono šalių pareikalaus būtent tokių sprendimų (kaip kad aukščiau minėtieji), kurie – pakeisdami šalies geopolitinį orientyrą – kartu sudarys prielaidas ir kitų mūsų iškeltų siekių įgyvendinimui.
- Istorinė tiesa.
Ir tiek esama santvarka, tiek geopolitinė orientacija, remiasi ne tik materialine dalykų padėtimi, bet ir atitinkama sociumo sąmone, iš tiesų – nacionaline savimone, nacionaliniu tapatumu, kuris, suformuotas per paskutinius 30 metų, ideologiškai įtvirtina šią realybę. Esminis šio tapatumo formavimo momentas – Lietuvos, Rusijos ir pasaulio, ypač XX amžiaus, istorijos perrašymas tokioje dvasioje:
- kad Rusija ir rusai – amžinas ir nesutaikomas Lietuvos, lietuvių tautos priešas, o Lietuva – istorinė Vakarų pasaulio, tariamo civilizacijos etalono ir visos žmonijos geradėjo, dalis;
- kad Tarybų Sąjunga ir komunizmas – absoliutus blogis, nežmogiškumu pranokstantis net hitlerizmą, visiškai svetimas Lietuvai ir lietuviams;
- kad 1941-1944 m. laikotarpiu siautėję baltaraiščiai ir pokario miškiniai – tai ne nacių bendrai ar banditai, bet kovotojai už tikrąją Lietuvos laisvę, prieš tiktai prievartą ir mirtį sėjusius okupantus iš Rytų;
- kad Tarybų Lietuva – ne organiška mūsų istorijos sudedamoji dalis, bet prievarta iš išorės atnešta minėtojo blogio apraiška, savotiška šios istorijos „spraga“ ar net „juodoji skylė“, iš kurios mus išlaisvino Sąjūdis.
Maža to, kad šis perrašymas remiasi tikrųjų istorijos faktų, taigi – istorinės tiesos – iškraipymu: jis sudaro atitinkamą diskursą, žodžiu, pasakojimą, kuriame visa dabartinė tikrovė (tiek potarybinis kriminalinis kapitalizmas, tiek keliaklupsčiavimas Vakarams) – pateisinta, o visa tarybinė praeitis (ir, vadinasi, bet kokia mintis dėl socializmo atkūrimo ateityje) – pasmerkta.
Ir šiuo pasakojimu, kuris diegiamas valstybiniu lygiu, pradedant jau mokykliniame suole, o alternatyvų aiškinimą paverčiant nusikaltimu (170-2 BK straipsnis, prilyginantis komunizmą nacizmui ir iš esmės draudžiantis aukščiau išdėstytos istorijos sampratos kritiką), formuojama aukščiau minėta nacionalinė savimonė, tapatumas, pagal kurį tikras lietuvis – iš prigimties rusofobas ir antikomunistas.
Taigi, prioritetinis komunistų uždavinys – kovoti prieš istorijos klastojimą, dėl istorinės tiesos ir, atitinkamai – to mūsų šalies ir tautos nacionalinio tapatumo, kurio buvo prieš 30 metų atsisakyta, kuris visus šiuos 30 metų juodinamas, atkūrimas naujoje kokybėje: iš pradžių – sveikiausių, psichologinio karo mašinos mažiausiai pažeistų Lietuvos liaudies sluoksnių, o galų gale, ir visos lietuvių tautos sąmonėje.
Ir kovoje dėl istorinės tiesos, mūsų strateginiai tikslai tokie:
- 170-2 BK straipsnio panaikinimas, taigi – atviros, necenzūruojamos istorinės diskusijos legalizavimas;
- nacistinių nusikaltėlių, kolaborantų ir miškinių kulto Lietuvoje – pradedant mokyklų metodine medžiaga (vadovėliais, knygomis, dokumentika ir t. t.) ir baigiant muziejais bei paminklais – demontavimas ir viešas pasmerkimas;
- teigiamas, bet kartu objektyvus ir kritiškas Tarybų Lietuvos ir TSRS istorijos peržiūrėjimas valstybiniu lygmeniu, reikiamų atminimo ženklų – paminklų, muziejų ir t. t., atkūrimas.
Atsisakius šių uždavinių, neįvertinus jų, kaip ir pačios istorinės sąmonės svarbos – nei socialinių, nei kultūrinių, žmogiškųjų mūsų siekių įgyvendinimas neįmanomas taip pat, kaip neįmanomas nepakeitus geopolitinės Lietuvos orientacijos.
Šie principai ir iš jų išvedami siekiai – tai ilgalaikis, ne tik idėjinis, bet ir strateginis mūsų orientyras. Jie sudaro į ratą sujungtą loginę grandinę, kurioje kiekviena grandis tiesiogiai priklauso viena nuo kitos. Ir šia prasme aukščiau išvardyti keturi principai – tai vieninga ir nedaloma visuma, kuri politinėje ir idėjinėje kovoje mums privalo būti absoliuti ir nediskutuotina. Iš tiesų, ši visuma – tai toji raudonoji linija, už kurios negali būti jokių nuolaidų ar kompromisų, žodžiu – už kurių negali būti „nei žingsnio atgal“.
Aukščiau gi minėjome, kad būtent principai yra tasai rodiklis ar, tiksliau – matas – kuris leidžia įvertinti, su kuo yra arba nėra pakeliui. Ir iš tikrųjų yra taip – išvardytieji keturi principai sudaro ne tik tam tikrą kertinį akmenį, žodžiu – pagrindą – bet atlieka ir šitokio vertinimo mato funkciją.
ESAMA PADĖTIS: KONSERVATORIAI PRIEŠ „VALSTIEČIUS“
Tačiau prieš matuodami – su kuo mums yra arba nėra pakeliui – pirmiausiai turime apibrėžti patį dalyką, šiuo atveju – realią politinę padėtį Lietuvoje.
Pas mus 30 metų viešpatauja viena ir ta pati klasė ar, sakykime, sluoksnis – kriminalinė buržuazija: būtent kriminalinė, nes šnekamo sluoksnio genezė – buvusios tarybinės, žodžiu, socialistinės, visuomenės kriminale, šios visuomenės nuosavybės išvogime; ir būtent buržuazija, nes – vienaip ar kitaip – bet šnekamasis sluoksnis, tapęs savininkų sluoksniu, organizuoja savo ir visuomenės gyvenimą kapitalistiniais (nors ir nukrypstančiais nuo „klasikinio“ kapitalizmo normų) pagrindais.
Ir tiek dėl savo socialinės-istorinės prigimties, tiek dėl objektyvios (geopolitinės ir geoekonominės) situacijos, šnekamasis sluoksnis – nepajėgus savarankiškai valdyti ir todėl būtinai ir neišvengiamai linkstantis į kompradoriškumą, t. y. tarnavimą išorės jėgoms, šiuo atveju – Jungtinėms Amerikos Valstijoms, NATO ir Europos Sąjungai.
Atitinkama ir Lietuvos socialinė-politinė raida, o be to – atitinkamos yra ir politinės partijos, kiek tai liečia „sistemines“, o ypač – vadinamąsias „tradicines“ partijas, žodžiu: TS LKD, LSDP ir liberalus (atitinkamai skilusius į agresyviai vaivorykštinę „Laisvės partiją“ ir į šiek tiek santūresnį „Liberalų sąjūdį“), kurios, atstovaudamos būtent šios, kompradorinės, valdančiojo sluoksnio dalies ir, žinoma, transnacionalinio kapitalo interesus, šiai dienai sudaro nors ir neoficialų, bet faktiškai daugiau mažiau vieningą landsberginį flangą.
Nepaisant kosmetinių skirtumų, visas šias partijas jungia liberali ekonominė politika (dalinė išimtis – Palucko LSDP), palankumas vadinamosioms „tolerancijos“ bei panašioms Vakarų „vertybėms“ ir, pagaliau – patologinis antikomunizmas ir rusofobija. Ir šia prasme, jos visos yra vienodos. Ir nors šis flangas nuo 2016 m. Seimo rinkimų (kuriuos laimėjo vadinamieji „valstiečiai“ – LŽVS) formalia prasme yra opozicijoje, dauguma valstybės tarnybos, kaip ir – be to – dauguma stambiojo verslo – palaiko būtent šias jėgas.
Tuo tarpu minėtoji LŽVS – bene vienintelė „sisteminė“ partija, šiai dienai esanti atsvara TS LKD, LSDP ir liberalų flangui. Ir tai dėsninga, kadangi LŽVS, su bene didžiausiu Lietuvos žemvaldžiu Ramūnu Karbauskiu priešakyje, vis dėlto atstovauja labiau nacionalinio kapitalo interesus ir mėgina, šiaip ar taip, apeliuoti į tą paprastą liaudį, kurią tiek Landsbergis, tiek jo „kairieji“ kolegos jau ne sykį atvirai paniekino.
Iš LŽVS pusės – bent frazės apie tradicinių vertybių puoselėjimą bei socialinę politiką; bet faktai rodo ką kita, antai būtent „valstiečiai“ priėmė LSDP inicijuotą naująjį darbo kodeksą ir taipogi jie patvirtino skandalingąją, prieš šeimos institutą ir elementariausius žmogiško buvimo pagrindus nukreiptą Stambulo konvenciją. Taigi, čia turime grynų gryniausią oportunizmą. O užsienio politikos ir istorinės atminties požiūriu, susiduriame su daugiau mažiau tokia pačia rusofobija, antitarybiškumu bei keliaklupsčiavimu prieš JAV, ES ir NATO, kaip ir aukščiau minėtųjų, žodžiu – „tradicinių“ – partijų atveju.
Kai dėl Darbo partijos ir Voldemaro Tomaševskio „lenkų“ (Krikščionių šeimų sąjungos), tai pastarųjų „nesistemiškumas“ – kiek tokio apskritai esama – yra labai sąlygiškas bei ribotas, nes abi šios partijos, kad ir būdamos sisteminės politikos paribyje, vis dėlto priklauso būtent jai; iš tiesų – ir liberalizmu, ir rusofobija jie pilnai „įsipaišo“ į šį kontekstą, nors, kita vertus, įtraukia ir kai kuriuos „disidentinius“ ar netgi, sakytume, „nesisteminius“ elementus (pavyzdžiui, lenkų deputatas Zbignevas Jedinskis) ir todėl pritraukia dalį atitinkamai „protestinio“ elektorato. Esamoje situacijoje abi šios partijos patenka į daugiau mažiau tą patį spektrą, kaip ir LŽVS, žodžiu, padeda „valstiečiams“ sudaryti sisteminę alternatyvą tam pačiam liberalkonservatoriškam flangui.
Tarp šių dvejų stovyklų, galime sakyti, ir vyksta pagrindinė šiandienos politinė kova Lietuvoje, iš esmės – kova valdančiosios klasės viduje. Ji pasireiškia konservatorių bandymais susilpninti LŽVS vyriausybę, prastumti Šimonytę į prezidento postą ir LŽVS atsakomaisiais veiksmais (pavyzdžiui, tyrimu prieš LRT) ir t. t. Konservatorių siekius šioje kovoje, be kita ko, palaiko ir LRT, ir valdiškais pinigais šeriama „rūmų žurnalisto“ Andriaus Tapino „Laisvės TV“.
Žinoma, ir viena, ir kita pusė čia – svetima mums, mūsų siekiams ir principams. Čia kalba eina apie kovą tarp dvejų blogybių, iš kurių mažesnė (atsižvelgiant į pastarųjų grupių išreiškiamus interesus, o taip pat – ir jų socialinę bei kultūros politiką) neabejotinai yra LŽVS, kuri toli gražu nėra tokia destruktyvi, kaip TS LKD. Ir ši mažesnė blogybė turi visiškai realius šansus vėl laimėti.
„NESISTEMINIŲ“ PARTIJŲ KLAUSIMAS
O kaipgi „nesisteminės“ partijos arba tai, kas bent turėtų sudaryti Lietuvos „radikaliąją opoziciją“? Tokių partijų bei partijėlių yra pakankamai daug, bet toli gražu ne kiekviena iš jų laikytina realia politine jėga, kad ir kukliausia, nepretenzingiausia šito prasme. Todėl apsiribosime keliomis pagrindinėmis, o būtent: Naglio Puteikio tautininkais ir centristais, Vytauto Radžvilo „Nacionaliniu susivienijimu“ ir Neringos Venckienės „Drąsos keliu“.
Buvusio konservatoriaus Puteikio partija – tai šio veikėjo užvaldytų centristų ir Sakalo Gorodeckio tautininkų susijungimo rezultatas. Be to, kad atmeta vakarietišką liberalizmą (ir LGBT, ir multikultūralizmo ideologiją, ir t. t.), nieko bendro su jais daugiau neturime, ypač atsižvelgus į aršią šios partijos rusofobiją, proamerikietiškumą ir giliai antitarybinį, net profašistinį istorijos traktavimą. Iš esmės tai – buržuazinė nacionalistinė partija blogiausia galima prasme.
Idėjiniu ir reiškiamų politinių pozicijų požiūriu, Radžvilo partija yra gana panaši. Tačiau ji išsiskiria, pirma, savo kadrų idėjiniu paruošimu ir, antra, labiau išvystyta, kartais „kairuoliškai“ ar netgi „socialistiškai“ skambančia socialine demagogija („dviejų Lietuvų“, „dvarininkų“ ir šiaip oligarchato kritika, kartu liaupsinant, atseit, „atsakingą“, „tautišką“ biznį). Greta kritiško nusistatymo ES atžvilgiu, ypatingai akcentuoja rusofobiją, antitarybiškumą ir antikomunizmą. Esamu momentu „Nacionalinis susivienijimas“ – bene stipriausia atvirai profašistinio tipo partija Lietuvoje.
Pagaliau – „Drąsos kelias“: tiek asmenybių, tiek ir idėjų atžvilgiu marga partija. Viena vertus, šitame ir silpnybė, o kita vertus, būtent todėl, nepaisant apskritai „Drąsos kelyje“ gajų rusofobinių bei antikomunistinių tendencijų, tarp šios partijos veikėjų ir netgi kandidatų į Seimą, esama tokių, kurie savo pasisakymais bei veiksmais išeina už bendro Lietuvos ideologinio konsensuso rėmų ir, atmesdami rusofobiją, patologinį antitarybiškumą ir kitus landsbergizmo bei neolandsbergizmo dogmatus, netgi priartėja prie mūsų aukščiau apibrėžto prasmių lauko (pavyzdžiui, „Drąsos kelio“ kandidatai Nr. 8. Arvydas Balčius, Nr. 10, Eduardas Vaitkus ir Nr. 29, Romas Kaulinis).
Apie Nendrės Černiauskienės užvaldytą „Susitelkimą“ (einantį drauge su „Liaudies partija“) šiuo atveju nėra ką ir kalbėti – tai, nežiūrint paskirų geros valios kandidatų ir šiaip palaikančių piliečių, iš esmės yra tokia pati rusofobinė, antitarybinė ir antikomunistinė pagal sistemos taisykles žaidžiančių (taigi – ir už NATO, ir už JAV imperiją, ir už rusofobiją, ir t. t. pasisakančių) „nesistemininkų“ grupelė, kaip ir dauguma kitų.
Taip išeina, kad ir 2020-ųjų Seimo rinkimuose dalyvausiančių „nesisteminių“ partijų tarpe – be kai kurių pavienių kandidatų – nei vienos jėgos, kuri daugiau mažiau, bet iš esmės būtų artima mūsų prasmių laukui, nėra.
DĖL (NE) BALSAVIMO
Tad, galbūt, reiktų visai nebalsuoti?
Yra ir toks variantas, kurį pasyviai renkasi žymi dalis Lietuvos gyventojų. Ir jis turi savos racijos. Tačiau reikalas tas, kad dabar, vykstant kovai tarp LŽVS ir TS LKD (bei kompanijos), arba, sakykime, tarp nacionalinių ir transnacionalinių kapitalų interesų, pragaištingiausia Lietuvos liaudžiai, žodžiu – paprastiems darbo žmonėms – būtų konservatorių ir jiems parankių jėgų (LSDP, „Laisvės partijos“ ir t. t.) pergalė.
Todėl galime kalbėti apie:
- rinkimų boikotavimą – gadinant biuletenį arba tiesiog neinant balsuoti, bet turint omeny LR Rinkimų įstatymą (pagal kurį daugiamandatėje apygardoje rinkimai laikomi įvykusiais, jei balsuoja ne mažiau 25% rinkėjų) ir realią dabarties situacija, šitai nieko neduos, išskyrus asmeninio protesto išreiškimą suvokiant, kad rinkimai iš esmės nieko nepakeičia;
- taktinį balsavimą prieš konservatorius – tiek už LŽVS, tiek už kitas partijas, priklausomai nuo situacijos daugiamandatėje apygardoje;
- balsavimą už konkrečius kandidatus, kurie daugiau mažiau artimi mūsų prasmių laukui, vienmandatėse apygardose.
Aišku, šie pastebėjimai tėra rekomendacinio pobūdžio – ir todėl lankstūs. Tačiau viena turime suprasti ir šiuose, 2020-ųjų Seimo rinkimuose, teigti kategoriškai: kad jokiu būdu negalima prileisti TS LKD ir jų sąjungininkų (tiek atvirų, tiek užslėptų) prie vyriausybės vairo – tuo atveju dabar vykstančios COVID-19 isterijos ir ekonominės krizės fone bus garantuota ne šiaip antisocialinė politika, bet labiausiai antisocialinė politika, kokią tegalime įsivaizduoti, kuri greta neoliberalistinių ekonominių sprendimų, tikėtina, atneštų ir vadinamųjų vienalyčių „santuokų“, ir kt. vakarietiškos „laisvės“ perliukų įvedimą.
Taigi, rinkimų klausimas – lyg ir aiškus.
KĄ DARYTI?
Bet ką daryti, ką gi veikti toliau?
Juk rinkimai ateis ir praeis, o esamą vyriausybę pakeis kita. Tikėkimės – ne konservatorių. Tačiau gyvenimas koks buvo, toks ir liks. O politika kokia buvo pelkė, tokia irgi liks. Tai ką – ir vėl laukti 4 metus, kol atsiras, galbūt, kažkas „geresnio“?
Iš tiesų, taip daugelis ir galvoja. Bet tiesa yra ta, kad čia – užburtas ratas, iš kurio išeiti įmanoma tik vienu vieninteliu būdu: sukuriant nebe draugų ir pažįstamų ar diskutantų klubą, bet realią komunistinę organizaciją, kurios teorija ir praktika būtų gyva ir adekvati tiek Lietuvos, tiek apskritai XXI amžiaus situacijai.
Tačiau ką tai turėtų reikšti, šnekant konkrečiai? Arba, geriau paklausus – nuo ko gi būtent reikėtų tai pradėti?
O reikėtų – nuo dviejų dialektiškai susijusių polių – propagandos ir organizacijos – kūrimo bei išvystymo. Šiuo požiūriu, pagrindinis uždavinys – sukurti pilnavertį žiniasklaidos organą, arba, sakykime, „laikraštį“. Aišku, pastarojo forma nebegali būti tokia, kokia buvo, tarkime, lenininės „Kibirkšties“ XX amžiaus pradžios carinėje Rusijoje. Gi kadaise pats Leninas naujove buvusį radiją įvardijo iš esmės nauja „laikraščio“ forma. Atitinkamai ir mūsų laikais, tokia yra internetas: naujienų portalai, vaizdo įrašai, socialiniai tinklai ir t. t.
Esmė yra tame, kad nors ir nedidelis, bet idėjiškai pakaustytas ir organizuotas propagandistų būrys, sudaręs savą mediją ar, sakykime, informacijos sklaidos priemonę, kuri vienu metu atliktų ir tam tikro konceptualinio „smegenų centro“, ir idėjos ruporo, ir „kolektyvinio organizatoriaus“ funkciją, galėtų nuveikti tikrai daug.
Ir šiai funkcijai, aišku, reikalinga visai kitokia ne tik ideologinė, bet ir apskritai intelektualinė kokybė, nei kad šiaip būdinga mūsų lietuviškajai „nesisteminei“ ir „alternatyviai“ žiniasklaidai. Šiai kokybei pasiekti reikalinga atitinkama komanda bei mokymai – tiek teorijos, tiek istorijos, tiek rašymo, tiek apskritai humanitarinių bei visuomeninių mokslų žinių prasme.
Suformavus šitokią bazę, galime sakyti, branduolį, esamu momentu daugiau mažiau išsibarstę bendraminčiai natūraliai apie jį telksis, formuosis atitinkama bendruomenė, atsiras prielaidos atitinkamoms organizacinėms formoms ir t. t., bet be šios bazės, nei dalyvavimai rinkimuose, nei kažkokios profsąjungos, nei dar kas nors – praktiškai niekas – neturės realios prasmės, kadangi niekas nepastato namo, nepadėjus pamatų. O turint reikiamą teoriją, praktiniai pamatai yra būtent tokie.
Tad panašiai galvojančius bei jaučiančius raginčiau ne verkšlenti dėl eilinių parlamento rinkimų, bet verčiau susisiekti ir, kartu susitarus – imtis darbo ir, galų gale, šiuos pamatus padėti.
Kristoferis Voiška
- PB – Pasaulio bankas; TVF – Tarptautinis valiutos fondas – kartu su Pasaulio banku, tai viena iš priemonių, kuriomis – per paskolas, spekuliaciją ir ekonominį spaudimą – palaikomas pasaulio finansinio elito viešpatavimas; EBPO – Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (iš esmės ekonominis NATO atitikmuo) – K. V.
Ką čia jūs, paauglių fantastų būrelis, svaigstate apie Rusiją? Rusija, kaip ir Ukraina, yra kontroliuojama žydiškos Chabad sektos. Tos pačios, kurią iš TSRS buvo išvijęs Stalinas, ir kuri savo ruožtu giriasi, kad ne be jos pagalbos Stalinas galą gavo. Bet šitai palikim istorijai. Ne be reikalo Putinas pusryčiauja su sektos rabinais. Chabadnikai, priešingai nei Stalino laikais, dabar savo tikslams turi neribotus finansinius išteklius. Ir deja, jūsų nelaimei, jų planuose nėra socializmo-komunizmo. O naujo Stalino, pajėgaus juos įveikti ar bent vėl išvyti, horizonte nematyti… Ir tikrai tai nebus Putinas. Atsiprašau, kad pertraukiau, dabar tęskit, nerkite į savo utopinio socializmo-komunizmo ir šventojo Rusijos potencialo fantazijų pasaulį…
Ateis laikas, bus ir lyderis. Laikas jau artėja.
Nes beveik lygiai tą patį sako ir Chabad sekta, kad tuoj tuoj ir ateis jų mesijas, mošiachas. Matyt jūs laukiat to pačio asmens…
Nieko nesudominai antirusiška propaganda. Nesudominsi ir antitarybine, negaišim laiko lochų propaganda.
Melagi, ukropai pavertė, be to kaip jie sako, savo teritoriją.
Jaunimas prisiklausę rublinės propagandos turi iškreiptą supratimą apie saviecki sajūzą pagal bobučių vaitones:
“Visi vyską turėją visiems vyską ažteką, visi būvą laimingi, duoooonas netrūką”
Nemačiusiems to laikotarpio, reiktų paskaityti knygą “Matas iš drąsuolių kiemo” Ten be politikos, be pagražinimų, be pajuodinimų, natūraliai ir gyvai aprašoma galinga mūsų jaunystė.
Po kiek moka už komentarą, bezdaliau?
Marazmatikai skaito marazmatines knygas ir skleidžia marazmus.
Bezdaliau tau laikas eit į alko puslapį su vienmintėm davatkom patauzyti, nes čia tuoj smegenys neatlaikys, procesorius perdegs.
Ne visai taip, jei kas domisi, yra ir vis atsiranda daugiau normalios literatūros, net išverstos į Lietuvių kalbą – jau užtenka nueiti į knygyną ar biblioteką. Specialiai čia beisrenkančių komunistų ir rusofilų pasiutimui paminėsiu vien rusų autorius – Viktor Suvorov, Mark Solonin, Igor Bunič, Igor Bešanov. Dar galima pridėti Michail Veller. Ir galim būti tikri, kad šių žmonių niekas nenupirko. Vis daugiau pačių rusų pamažu atsiveria akys, pas vis daugiau istorikų, rašytojų prabunda sąžinė, padorumas ir savigarba. Kaip yra sakęs Velleris, jei archyvai uždaryti, reiškia jums begėdiškai meluoja. Kai pagaliau atsivers visi archyvai, jei to sulauksim, ne tokių dar skandalingų faktų sužinosim.
Tu naivus ar durnas? Visi tie tavo minėti autoriai yra arba rusofobai, arba tėvynės išdavikai, gyvenę (gyvenantys) Vakaruose ir pagal jų užsakymą rašę (ir rašantys) melą apie TSRS, Rusiją.
Jei pasibaigus loginiams argumentams pereini prie sunkiosios artilerijos – autoritetų. Aš tau pristatytsiu Albertą Einšteiną ir jo žymųjį straipsnį: kodėl socializmas. Straipsni išverstas į lietuvių kalbą: https://marksistobiblioteka.wordpress.com/kiti-autoriai/albertas-einsteinas/kodel-socializmas/
Kaip tik žiūriu velerio pezalus, tai yra tikras alko kontingento diedas su didybės manija ir diletantiška analize:
Diletantą Velerį gerai demaskuoja Vestnik buri vedėjas, kurį Veleris užsipuolė:
youtube.com/watch?v=oowD1_LCgAg
Turbūt Kristoferis pamatęs tokį susidomėjimą straipsniu, ruošia dar vieną laidą. Visus lanzbergio skalikus kveičiu persikelti į jutub platformą ir ten atlikti pielitinę pareigą skalijant ant kitaminčių.
Cha cha, juokinga, kai saviškį landsbergį vis lazdavojat. Kgbistas Dėdulė, mokslinio komunizmo dėstytojas – ir taip nepagarbiai jūs apie savo profesorių! Taip, daug lietuvių jis sugebėjo apkvailinti, talento iš jo neatimsi. Užtat 4 iš 5 ar dar daugiau lietuvių jį niekina ir jo nekenčia, o dar ir komunistai bei maskvos agentėliai ant jo ištisai dergiasi. Labai juokinga!
Lansberginiai skalikai lokit garsiau, o ta visai jūsų nesigirdi. Siūskit pulkus savo trolių čionai komentuoti, lai jie pakelia bukim vieningi lankomumą! Kiekvienas jūsų amtelėjimas labai vertinamas!
Kominternas buvo sukurtas plėst Rusijos imperijai. Viskas vyko labai paprastai. Kuo vakarų komunistai gaudavo daugiau dolerių iš Rusijos, tuo labiau klestėjo komunizmo propaganda ir liaupsės rusams.
Bet dabar, kai Lietuva nukeliavo tolyn nuo Rusijos dešimtmečiais, grįžt į atsilikusią imperiją iš kurios visi kas proto turėjo jau pabėgo, gali tik paskutinis idiotas, arba gerai rubliais šeriamas komunistas.
Ir ką? O Rusija negali? Tik Vakarai gali kurti visokias struktūras, kurios dirba jų interesams?
Kodėl jūs, komunistuojantys, taip priskretę prie Rusijos? Galit paaiškinkti tokį paprastą dalyką? Jei komunizmas – tai būtinai tik su Rusija, tik Rusijos glėbyje? Autorius tokią paklodę nesąmonių prirašė, bet tokį paprastą klausimą apeina. Juk Rusija dabar tokia pat liberastinė kapitalistinė (o faktiškai – oligarchinė) valstybė, kaip ir beveik visas likęs pasaulis. Kinijoje, Kuboje ir Šiaurės Korėjoje nepalyginamai daugiau komunizmo likę, bet su jais jūs broliais kažkodėl nesijaučiate. Pažiūrėkit į save iš šalies – tiesiog save kompromituojate ir iš karto labai juokingai atrodote. Ir kodėl pas jus net neegzistuoja idėja, kad Lietuva galėtų būti nepriklausoma komunistinė valstybė? Ar socializmas komunizmas be rusų ir Rusijos apskritai nebeegzistuoja? Ar yra intelektualiai pakankamai pajėgus “komunistas” atsakyti į tokį paprastą klausimą, kodėl jūs ne su Vokietija, ne su kokia Prancūzija, o su vienitele Rusija komunizmą norite sukurti?
Čia tu teigi, kad jei komunizmas tai būtinai su Rusija. O kuo tau Rusija blogai? Su kuo Lietuvai geriau su tuo ir reikia eiti? Su lenkais? Dar galima su latviais ir baltarusiais. Daugiau kaimynų neturim, o sąjungos su nekaimyninėm vakstybėm tai utopija.
Rusija visada padėjo Lietuvai (grąžino Klaipėdą ir Vilnių) skirtingai nuo visų prancūzų, anglų (privertė atsisakyti pretenzijų į Vilnių ir pripažino Vilnių Lenkijos dalimi) ir vokiečių (atėmė Klaipėdą), lenkų (atėmė Vilnių). TSRS Lietuva sukletėsjo mokslas tapo nemokamas ir prieinamas visiems, svekos apsauga ir t.t. Tai su kuo mums eiti, su užjūrio imeprialistais????
Kodėl, Petrai, būtinai kur nors ir su kuom nors reikia eiti ir nuo ko nors priklausyti? Kodėl tavo fantazija tokia ribota, kad neįsivaizduoja atskiro saugaus ir sotaus gyvenimo? Mažai pavyzdžių? Per mažai proto turim, ar per tingūs ir mums reikia, kad kas nors mus išlaikytų? Tarpukakrio Lietuva per labai trumpą laiką prisivijo Suomijos ir Danijos pragyvenimo lygį. Vien savo darbu. Ne blogesnis pavyzdys Vokietija – po pirmo pasaulinio karo buvo apvogti iki trusikų ir dar turėjo mokėti reparacijas. Bet labai greitai sugebėjo atsistoti ant kojų ir net pralenkti daugelį Europos valstybių, o techologiškai bei pagal mokslą ir tą pačią komunistinę TSRS. Petrai, reikia dirbti, turėti galvą, o ne lįsti kamynams į užpakalį be muilo. Gėda, Petrai, jei esi lietuvis, darai baisiai didelę gėdą!
O tai kodėl einate su ES ir NATO, o ne savarankiškai?
Klausimas buvo: “… kodėl jūs ne su Vokietija, ne su kokia Prancūzija, o su vienitele Rusija komunizmą norite sukurti?”
Klausime nebuvo klausiama apie savarankišką komunizmo kūrimą.
Vokietija atsistatė todėl, akd po karo JAV į ją sukišo didelius pingus, kad kuo greičiau atkurti jos pramonę, kur taptų atsvara TSRS. Vakarų vokeitija iš rytų vokietijoje likusių pramonės objektų vogė technologijas ir slapta per sieną perveždavo, tos pačios audi ir t.t. Tuo metu algos Vokietijoje kilo kasdien ir net valandom. Prie viso to buvo geros finansinės JAV maklės į kurias įtrauktas Vokietija. Voekietija atsistatė ne dėl išskirtinio darbštumo (tyrimais įrodyta, kad dabrštumas viso pasulio tautose panašus) ar našumo, o dėl kitų dalykų. Todėl tavo teiginys tai ne argumentas o mitas.
Kokia rytinė Vokietija, kokia audi, kokios technologijos, kokie JAV pinigai po pirmojo pasaulinio karo? Apie ką čia kliedi? Ar bent perskaitai tekstą prieš puldamas komentuoti, ar išvis sunku su teksto suvokimu?
P 1PK kol Hitleris neatėjo į valži ir nepajungė visos pramonės karui tol ten krūvos bedarbiųr skurdžių, apie kokį suklestėjimą galima kalbėti?
J. Paleckis buvo Berlyno olimpinėse žaidynėsi kaip Eltos žurnalistas ir buvo apgyvendintas pas vietinius vokeičius. Jam paklausus ar jie palaiko Hitlerį, tie atsakė, kad atsirado darbo, pinigų užtenka po dabro nusipirkt dešrelę su alum ir gyvenimas puikus.
Va va, pradedi mąstyti. Po Versalio taikos dar nemažai metų Vokietija buvo apiplėšinėjama, ypač Prancūzijos. Bet iki 1939-ų vokiečiai sugebėjo atsatyti ūkį, visą pramonę, žinoma įskaitant ir karinę, ir pagal daugelį technologijų išsiveržė į priekį visame pasaulyje. Ir tam užteko praktiškai gero dešimtmečio. Va kur dėmesio vertas fenomenas! O ką komunistai? Nugyveno tokią valstybę kaip TSRS su didžiausiais pasaulyje gamtiniais ištekliais! Taip dar reikia sugebėti, reikia būti tikrais genijais…
Ką tu čia bezdi. Jau seniai protaujantiems aišku, kad Hitlerį į valdžią atvedė su JAV ir Anglijos bei vietinio Vokietijos oligarchato pagalba, už Vakarų pinigus ir technologijas pakėlė ūkį, apginklavo ir pasiuntė kariauti.
Hitlerinės Vokietijos pramonė buvo pajungta karui, ir visa tauta ikinkyta į karo pramonę. 1930 kai Europa išgyveno eilinę krizę, TSRS sparčiais šuoliais vystėsi.
Todėl kad Rusija, nepaisant liberalistinio kapitalizmo turi potencialą iš to viso mėšlo išsivaduoti ir pateikti pasauliui alternatyvą. Vakarai nieko gero pateikti, išskyrus degradaciją, skurtą ir žmonijos naikinimą, negali. Azija taip pat.
Aj-ajaj, bet kasdien girdim, kad iš Rusijos vis bėga pinigai ir nuteka protai. Į tuos pačius blogus Vakarus. Mažėja tas Rusijos potencialas kasdien. Ir pagal gimstamumo bei imigracijos tendencijas, greitai didesnę gyventojų dalį sudarys ten musulmonai. Kaip ir Prancūzijoje. Tikrai laukiam nesulaukiam kokią dar nematytą alternatyvą pasauliui pasiūlys musulmoniška šalis!
A-jajaj, negirdėjai kiek iš Lietuvos nutekėjo?
Galimatik atkartoti anonimo taiklią mintį:
… Rusija, nepaisant liberalistinio kapitalizmo turi potencialą iš to viso mėšlo išsivaduoti ir pateikti pasauliui alternatyvą. Vakarai nieko gero pateikti, išskyrus degradaciją, skurtą ir žmonijos naikinimą, negali. Azija taip pat.
Pagrįskite kuom nors tokią savo nuomonę, kad tai nėra propagandiniai pezalai? Kuo konkrečiai remiantis jūs darote tokias toliaregiškas įžvalgas? Vakarai gyvena nepalyginamai geriau, čia iš tos pačios Rusijos bėga tiek kapitalas, tiek geriausieji protai, Vakaruose gyvena ir čia universitetuose mokosi rusų oligarchų vaikai. Tai kur gi slypi tas ypatingasis Rusijos potencialas, kurį tik jūs įžvelgiate ir kurio niekas daugiau neturi?
Šitie save komunistais vadinantys, yra visiški skystablauzdžiai.
Jie drasūs tik prieš bejegį, jokios įtakos neturintį Lanzbergį, į kurį kokius 15 metų kojas šluostosi visi, kas tik nori pasirodyt “kovotojais”
Kiaulės komunistai, kodėl tylit apie Avulio aferas su Žalgirio stadionu, apie Mockaus nupirktus seimūnus ir teismus ir kišenines ministerijas.
Kodėl tylit apie vienintelį milijardierių rytų Europoje Naumavičių? Apie Kauną kartu su vissis baudžiauninkais nusipirkusį išnaudotoją Matijošaitį? Mokesčių nemokantį Karbausį?
Baisu kliudyt kapitalistus.
Už tai gali kliūt į liūlę.
Baigtūsi komunizmas, vienybė ir skeryčiojimąsis jūtūbėj.
Taip kad komunistiniai pastumdėliai tylėkit visai.
Kū čia nusišneki seni, juk Lianzbergis Mockaus ir Numavičiaus kišenėn sėdi? O Karbauskis su Matjošaičiu tai konkuruojančios firmos. Visi jie vienas kito verti.
Diedai, visi tamstos paminėti vagys yra yra lanzbyyrgio veiklos pasekmė.
Padėkokim “draugams” konservatoriams už tai, kad pasiuntę savo bandą pakalikų, didina puslapio lankomumą, peržiūri reklamas ir netiesiogiai remia judėjimą. Ačiū.
Diedas ir senatvinis marazmas – labai suderinami dalykai.
Lansbergistai pletkina, kad komunistų valdžia tiek daug ištrėmė žmonių, bet reakcingi nacionalistiniai komentatoriai patvirtiną priešingai, kompartija buvo labai tolerantiška ir demokratiška antitarybininkams, antai kiek daug jų jų palikuonių aršiai putojasi komentaruose grąsindami, galvas kelia, ruošiasi komunistų pogromams.
Fašizmas, komunizmas, nacizmas ir kitos galvažudiškos fanatikų pakraipos Lietuvoje uždraustos.
Komunistuojančius reikia kuo greičiau izoliuoti nuo visuomenės.
Tave izoliuos. Į psichuškę.
Fašizmas, komunizmas, nacizmas ir kitos galvažudiškos fanatikų pakraipos Lietuvoje uždraustos.
Komunistuojančius reikia kuo greičiau izoliuoti nuo visuomenės.
Koks neregėtas aktyvumas iš klano, paleido šunis nuo grandinės, bet veltui, nes nesupranta, kad tai, kas dabar vyksta, nebesustabdysi – žmonės bunda, idėjos plinta, kol kas pogrindyje, bet savu tempu tai pasieks mases.
Klanas akivaizdžiai parodė, kad bijo mūsų idėjų, vadinasi, kažką darome teisingai.
Komenatrų gausėjimas ir šovinistų reakcijos rodo, kad komunizmas atgyja ir yra aktualus. Kristoferi, raitokis rankoves, daug darbo laukia tokiuose neišartuose dirvonuose.
Kiaulės fašistai baigia nuvalkioti smetoninio ir nacių pakalikų a la kovotojų už laisvę romantizmo kortą. Kai kuriems seniems pirdžiams tai sueina, o jaunimui reikia iPhono, narkotikų ir sekso, pageidautina su iškrypimais.
Iš to, kiek išlindo mėšlinų kapitalistinių kiaulių propagandonų, fašistuojančių liberastkonservų ir panašaus plauko komentatorių, matosi, kad buvo duota komanda “Fas” ir netgi patepta judo sidabriniu…
Orvelas buvo aršus socialistas svajojantis apie žmonių lygybę.
Net Ispanijos pilietiniame kare kariavo komunistų pusėje.
Svaičiojo apie komunizmo privalumus radijo laidose.
Bet kai nuvažiavęs kaip reporteris į saviecki sajūzą pamatė kaip atrodo ta “lygybė”, parašė garsųjį savo romaną “Gyvulių ūkis” apie kiaules komunistus užėmusius žmonių namą ir garbinančius ūsuoto pypkoriaus portretą, apie sočius šunis, ir alkanus, užguitus, tikinčius pasakomis kad ateityje bus geriau, tvarto gyventojus.
Aš pats dalį amžiaus gyvenau sovietoniame gyvulių ūkyje, nekenčiu jo ir dėsiu visas pastangas, kad kiaulės komunistai vėl visų nepaverstų ubagais ir neužliptų ant galvos.
Eik nafig, landsbergini propagandone.
viskas susakyta, Diedai. Bijau, kad taip mąstančių kaip tik visų mūsų jėgų ir reikės, jei tik pakaks. Visi komunistai, socialistai, marksistai niekada ir niekur neapsieina be prievartos ir smurto. Tokia jau jų išsigimėliška padermė. Ir jau reikia rimtai nusiteikti, nes matom, kas darosi JAV, vakarų Europoje, ir jei Trampas pralaimės rinkimus, neišvengiamai bus ir pas mus. Naujieji vaivorykštiniai neomarksistai savo desktruktyvumu nenusileidžia turbūt ir Lenino bolševikams. Kita vertus, JAV aiškiai matėme, kai normalūs žmonės stoja su ginklu ginti savo nuosavybės, net ir apmokyti Antifa fašistėliai greitai susivynioja savo raudonas vėliavas. Turim atstovėti už savo laisves, teises, savo šalį ir nuosavybę. Kito kelio tiesiog nėra. Nuolaidžiauti jokiam komunistui jokiu būdu nevalia. Kai komunistas imasi daryti tvarką, tai lieka tik pelenai ir lavonų krūvos. Aš neskiriu marksistų, neomarksitų ir kitos panašios faunos, visi jie vienas ir tas pats blogis. Ir tame pačiame Ispanijos kare buvo jų skirtingų, tarpusavyje nesutariančių ir vieni kitus galabijančių.
Labai taikliai nusišnekėta. Apie smurtą papasakok kinams kuriuos britai žudė opiumo karų metu, papasakok Indijos krikščionims, kurie patiria smurtą. Smurtą prieš krikščionis organizacija „Human Rights Watch“ vertino kaip taktiką, naudojamą politiniams tikslams pasiekti. Smurto veiksmai apima bažnyčių padegimą, krikščionių atsivertimą jėga ir grasinimus fiziniu smurtu, seksualinius išpuolius, krikščionių kunigų nužudymą ir krikščioniškų mokyklų, kolegijų ir kapinių sunaikinimą.
2017 m. Rugpjūčio mėn. JAV Tarptautinės religinės laisvės komisija (USCIRF) Indijos persekiojimo sunkumą priskyrė „2 pakopai“ kartu su Iraku ir Afganistanu.
Net nekalbu, apie Siriją, Libiją, Jugoslaviją. Afganistaną, Iraką. Ten kapitalistinės kiaulės užėmusios svetimus tvartus.
Ir visa tai vyksta kapitalistiniame pasaulyje.
Tavo Orvelas MI6 užsakymu nuplagijavo tarybinio rašytojo Zamiatino romaną Mes, pavadino 1984, o MI6 panaudojo jį kaip antitarybinę propagandą. Kitavertus socializme kaip ir kapitalizme yra įvairių krypčių trockizmas, stalinizmas, leninizmas ir t.t. Ir šiandieniniai komunistai vieni pritaria Stalino vykdytai politika, kiti smerkia, todėl socializmą-komunizmą suvesti į TSRS kompartijos padarytas klaidas ir ignoruoti pasiekimus yra labai siauras ir subjektyvus požiūris.
O kuom tos socializmo kryptys skyrėsi? Trockistai gal buvo didesni degeneratai už stalinistus, ar atvirkščiai? Tik nepradėk skiesti, kad stalinistai atsisakė pasaulinės revoliucijos. Tai visiškai paneigia du elementarūs dalykai. 1. Kominterno egiztavimas prie Stalino iki pat 1943 m. – niekas jo tikslų, nei užduočių, nekeitė, nei finansavimo nemažino nuo pat sukūrimo. O kominterną žinojo visam pasaulyje, nors TSRS galiausiai jo net ir neslėpė. 2. Stalinas visą TSRS pavertė vienu dideliu pramoniniu kompleksu. Kam TSRS reikėjo tiek kariuomenės ir ginkluotės, jei nesiruošė ekspansijai?
Pasikartosiu: socializmą-komunizmą suvesti į TSRS kompartijos padarytas klaidas ir ignoruoti pasiekimus yra labai siauras ir subjektyvus požiūris.
Cha-cha-cha! Bet kad socializmui-komunizmui niekada kitaip nesigauna. Visada kas nors kaltas, visada kažkokios klaidos. Kai pradedi nuo melo, nuo grubios prievartos, smurto – kai darai tokią kolosalią klaidą nuo pat pradžių, nuo pat pirmų žingsnių – būtent kaip tik todėl viskas jums ir gaunasi kaip viena didelė klaida. Bet turbūt šito jūs niekada nesuprasit, o be melo, smurto ir prievartos jūs esat visiškas nulis!
Tau gydytis reikėtų anonime. Liguista neapykanta komunistams…. čia liberalus kapitalizmas tave davedė iki tokios psichinės būklės? Neduok die komunistai nuvers pasaulinę kapitalo hegemoniją, mirtum iš sielvarto.
a užė komunist.
Kristoferi, matant tokį aršų lansbergistų puolimą, reik suintensyvinti propagandinį darbą. Laukiam daugiau aktualių šviečiamųjų laidų jutubėje!
Komunistai – žulikai, melagiai, vagys.
(Liaudies išmintis)
Aš pats gyvenau sovietmečiu, prie kiaulių komunistų.
O šitas piemengalys vėl nori visus matyt ubagais.
Prie Smetonos už tokias mintis idiotus šaudė.
Už tai Lietuva klestėjo.
Diedai tau marazmas. Tarybų Lietuvoje tu būtum gavęs nemokamą gydymą ir priežiūra, na o šiandien tenka apgailestauti, kad ligoniai paliekami likimo valiai, valstybė jiems neskiria vaistų, o iš varganos pensijos jie neišgali nusipirkti už tai komentaruose prasiveržia klinikinės būklė paaštrėjimai.
Prie komunistų atstovėjęs pusę dienos eilėje prie daktaro už dyka nieko iš jo negaudavai. Norint kad gydytų, reikėjo kirsti gaidžiui galvą, ar kitokių lauktuvių nešt.
Visur ir viskam buvo stavkės, už operaciją, už biletenį, už tai kad sesutė neskaudžiai vaistus suleistų, už tai kad sanitarė patalynę pakeistų t.t. ir t.t.
Sovietžmogiai buvo sugedę galutinai, kiekviename žingsnyje vogė ir kyšininkavo.
Tarybinės pardavėjos aš ir dabar neprileisčiau prie svarstyklių ir neleisčiau vaikui grąžą atiduot.
Meluoji, bezdaliau.
Diedai, del eiliu prie daktariskos biski skiedi, o del “stavkiu” gydytojams tipo dabar to nera, blyn kas antras ima, nuo seseles iki skyriaus vyr gydytojo.
Dabar, t.y. siaučiant koronos isterijai, medicina iš viso tapo neprieinama daugumai.
Dabar dar blogiau, mokėk nemokėjęs 7 paras atgulėjai ir lauk iš ligoninės (ES sveikatos sitemos efektyvinimo politika) Bet Diedui dėl to kaltas Stalinas, TSRS ir komunistai. Ai dar Putinas.
Pšol nafig į delfį. O šiaip tau vieta kalėjime.
Tiktai taip išliksime kaip tauta. Socializmo laiku mūsų daugėjo. Dabar gi, ant išnykimo ribos. Ir jei taip bus toliau, tiesiog mūsų nebeliks.
Nė vienas Lietuvoje, galbūt išskyrus landsbergistus, nesako ir nemano, kad rusai yra priešai. Bet Maskvos imperializmas – dar ir kaip! Tai va, autoriui derėtų pradėti skirti du skirtingus, bet net ir penktokui nesunkiai atskiriamus, dalykus. Rusijos imperializmas ilgai buvo Lietuvos ir lietuvių priešas ir ko gero dar ilgai bus. Taigi, autorius, paniodamas dalykus, prisideda prie konservatorių choro “rūsai puola” ir užsiima žmonių bei tautų kiršinimu. Ir kol dar yra gyvų okupacijos, ypač karo ir pokario, okupacijos žiaurumų liudininkų, nedrįsk, Kristoferi, aiškinti apie istorijos perrašinėjimus. Žaizdos dar toli gražu neužgijusios. Ir paaiškink, ponuli, kam NKVDistams, nušovus kaip sakai banditus, kam reikėjo visą laiką išsityčioti iš jų palaikų? Kokie žmonės išmėsinėja savo aukas ir veža demonstruoti jas į miestų aikštes? Kas tai per šalis ir ar išvis tai buvo žmonės? Tai tokį komunistinį rojų čia visiems siūlai? Ir kaip tu drįsti komunizmą, kurio ką tik paminėti aukų išniekinimo vaizdai, visos tremtys, kankinimai, žudynės dar gyvi akyse liudininkų, gretinti su humanizmu!?
Praleidai progą patylėti ir pademonstravai savo visišką nesioerintavimą realybėje.
Realybėje ir nereikia orientuotis, joje reikia gyvent, neknisant kitiems proto, taip kaip jūs, komunistėliai, nuolat darot. Na, nenori žmonės jūsų komunizmo, o jūs vis tiek lendat, pasakas sekat, revoliucijas organizuojat, atimt ir padalint vis žadat. Atimt tai tikrai mokat, bet kaip visam pasualyje matėm, padalint pamirštat! TSRS, kaip ir dabartinėj Rusijos, su tokiais milžiniškais gamtiniais ištekliais, tiek naftos, dujos, metalų ir kitų gėrybių parduodant, žmonės turėjo geriau už arabus gyventi. Matom, kaip arabai gyvena, bet TSRS ištiko visiškas krachas, o Rusijoj, neskaitant saujelės oligarchų – ubagynas. Vat, paaiškink, kodėl? Nors ir nereikia, vėl pasakų priseksi. Kad ir kiek naftos ir dujų prie bet kurios valdžios iš TSRS/Rusijos betekėjo, ar TSRS pilietis, ar dabar vidutinis rusas, vis tiek buvo ubagas. Kokia išvada – kad TSRS komunistai vogė lygiai taip pat, kaip dabartiniai Rusijos oligarchai. Akivaizdu, kad eiliniai piliečiai prie bet kurios valdžios buvo ir yra laikomi kvailiais. O Rusijos imperija, priešingai, nebuvo ubagynas. Tokią šalį, net neskaitant gamtinių resursų, tavo mylimi bolševikai komunistai išvogė ir nugyveno! Tai aiškiau nei aišku, kad čia pats ponuli savo utopinėse iliuzijose visiškai esi pasiklydęs arba kitus kvailiais, kuriems prota galima knisti kiek panorėjęs, laikai. Nešdinkis, kiaule!
Pradėk nuo savęs. Neknisk man, komunistui, proto savo liberal kapitalistine propaganda.
Nereikia suabsoliutinti. Mano senelis buvo neprieko, bet jį NKVD nužudė, nei už nieką, net kapo vietos iki šiol nežinom kur pakastas. O močiutę su trim mažamečiais vaikais į sibirą išgrūdo. Nei buožė, nei partizanas. Vokiečiams traukiantis sakė: “Aš nieko blogo nepadariau, neturiu ko bijoti” ir pasiliko. O reikėjo bėgti iš Lietuvos…
Ir mano senelis buvo ne prie ko, jį miško broliai nukankino neščios žmonos akivizdoje.
Na tai tada pradėkime skaičiuoti kas daugiau nužudė, ar tie, ar anie. Ir tada eikime toliau vienas kitą pjauti. Nes nei vieni, nei kiti atleisti ir suprasti kas visą tą procesą užkūrė ir valdė, nėra pajėgūs. Mes visi broliai ir sesės tik esame pjudomi, kiršinami ir skaldomi jėgų kurios ir dabar visą šitą koronės cirką pasauliniu mastu valdo ir diriguoja.
Galim paskaičiuot. Hitlerininkai per 3 okupacijos metus nužudė 5-7% Lietuvos civilių gyventojų (neįtraukiant pokario eks hitlerininkų koloborantų – miško brolių aukų). Represijų metu per 13 metų ištremtų (nenužudytų, o ištremtų, dalis vėliau grįžo į LT) sudarė 5-7% Lietuvos gyventojų. Tai šitoje vietoje dedam tašką, nes skaičiai nenaudingi antitarybiniams reakcionieriams, ir siūlau išmets plokštelę apie represijas.
Kam straipsnio autorius kartoja šimtus kartų girdėtą Maskvos propagandinės mašinos skleidžiamą melą? Pakartojus dar kartą, gal pavirs į tiesą? Oj, nepavirs! O štai autoriaus melo paneigimas, jam taip artima rusų kalba – apie tiesą, melą, istorijos perrašinėjimą ir tikruosius jos perrašinėtojus, beje tikro ruso, Михаил Веллер youtu.be/GS4uvxnjNhQ (ВЛАСТЬ СКРЫВАЕТ НАСТОЯЩЕЕ И ПРОШЛОЕ – Веллер 11 05 2020). Rekomenduoju pažiūrėti ir kitą šio išmintingo ir matomai garbingo žmogaus kurybą. Jis atviroje ir viešoje diskusijoje bet kurį melagį komunistėlį sudirbtų į vienus vartus taip, kad iš jo tik dulkės rūktų ir tas daugiau gyvenime tokiose nenorėtų dalyvauti.
Komunizmas nenugalimas, po triuškinančio smūgio (TSRS griuvimo) atsigauna. Akivaizdu, kad feniksas jau kyla iš pelenų (visame pasaulyje, o ypač post-tarybinėje erdvėje) ir pakils sustiprėjęs. Lietuvą sieja su Rusija bendra istorija, mes giminingos tautos su rusais, todėl ateis laikas ir mes vėl susijungsim su mums artima ir didinga rusų tauta.
Taip taip, mongolai-totoriai tikrai buvo didinga tauta, kokią imperiją turėjo! O dėl giminingumo, ar tu tikras, jog Afrikos negrai mongolų-totorių palikuonims nėra labiau giminingi?
Matau tu su uodega, tau beždžionės giminingiausios. Iki negrų tau dar toli evoliucionuot.
Rašyk tu ką nori ir kiek nori. Vistiek 99,99999% nei skaitys, nei supras kas čia parašyta. Geriausiu atveju vatniku išvadins ir toliau balsuos už tuos pačius tik kitaip pasivadinusius. Po to verks, kad juos tratija per subinę ir labai skauda, nes vėl ne tuos išrinko. Ir taip iki kitų “rinkimų”…
“Geriausiu atveju vatniku išvadins…”
O blogiausiu ateju?
Du “proto” galiūnai komentuoja. Savo alaus mėgėjų išmintį pasilaikykit sau.
Šis žmogus net paviršutiniškai nesuvokia žmogiškos prigimties ir viso pasaulio surėdymo, dėl ko pats pasiklydęs ir susipainiojęs kažkokiose komunistinėse iliuzijose, utopijose bei realybės interpretacijose, bet bando pamokslauti kitiems, kaip gyventi ir kokius sprendimus priimti. Ajajaj… Ir dar labai keistas dalykas. Kodėl komunistus vaidinantys pamokslautojai beveik visi be išimties ruskiams į užpakalį sulindę? Ar nesakoma manifeste, kad darbininkai neturi tėvynės? Ar tikram komunistui turi rūpėti tautybė ar pilietybė? Ir Leninas sakydavo, kad plevatj mnie na Rasiju, yba ja komunist! Juk komunizmas atkeliavo iš vakarų, ir Marksas ne rusas buvo, nei komunisto manifestą rusai parašė, nei Frankfurto universitetas Rusijoj? Tai, ponuli, paaiškink, ko suplaki čia komunizmą ir meilę ruskiams? Matyt, Maskvoj agentėliu ruošė, ką? Kaip tarpukaryje, vėl Maskvoj jums aiškina kaip LitBelą kurti, ar jau toliau pažengė?
Kuo komunistas skiriasi nuo nacio? Komunistas niekada nesako tiesos! //
Jei nenori, kad komunistas tau nemeluotų, tu geriau jo nieko neklausk. //
Jei dvidešimties nebuvo komunistas, reiškia, neturėjo širdies. Jei trisdešimties pasiliko komunistu, reiškia, neturi proto.