Patiko? Pasidalinkite!

Praėjo trys mėnesiai nuo to laiko, kai JAV vasalė Ukraina pradėjo ekonominį karą prieš Baltarusiją, nustatydama 35 proc. muitus iš ten importuojamoms motorinėms transporto priemonėms (autobusams, sunkvežimiams ir specialiai įrangai).

Nors Baltarusijos atsakymas į sankcijas buvo atidėtas beveik pusantro mėnesio ir pasirodė tik po demonstratyvaus Ukrainos valdžios sprendimo nutraukti oro eismą su Baltarusija dėl tariamo priverstinio „Ryanair“ lėktuvo nusileidimo Minske, jau galima drąsiai teigti, kad Ukraina patyrė pralaimėjimą šiame ekonominiame kare.

Baltarusijos autobusai ir sunkvežimiai toliau importuojami į Ukrainą be muitų, tačiau nemažai ukrainietiškų prekių iš Baltarusijos rinkos tiesiog dingo. Primename, kad reaguodama į aukščiau aprašytus nedraugiškus Ukrainos veiksmus dėl specialių muitų įvedimo ir skrydžių nutraukimo, Baltarusijos vyriausybė gegužės pabaigoje priėmė dekretą, ribojantį trijų dešimčių rūšių Ukrainos kilmės prekių importą į Baltarusiją. Jis įsigaliojo birželio 9 dieną.

Formaliai šioms prekėms nustatomas vienkartinis licencijavimas šešių mėnesių laikotarpiui. Tačiau iš tikrųjų tai reiškia draudimą importuoti prekes, kurių pristatymas 2020 metais, anot Ukrainos pusės, sudarė 112 mln. JAV dolerių, o pagal baltarusišką versiją  139 mln.

Nuostoliai Ukrainos gamintojams jau išaugo iki dešimčių milijonų dolerių. Kasmetiniai milijardų dolerių nuostoliai, susiję su patekimo į Rusijos rinką praradimu, atrodo, ne tokie ir dideli.

Įsitraukdama į ekonominį karą Ukrainos vadovybė tai padarė kuo nemokšiškiau ir kvailiau. Ukrainos specialieji muitai buvo įvesti pažeidžiant visas įmanomas procedūras — iš esmės savavališkai. Dėl to Baltarusijos šaknis turinčios bendrovės „Trading House MAZ-Ukraine“ ir „Street Auto“, galinčios nukentėti nuo specialiųjų muitų, apskundė sprendimą jas įvesti Ukrainos teismuose.

Kijevo apygardos administracinis teismas teismo metu pirmiausia sustabdė Tarpžinybinės tarptautinės prekybos komisijos sprendimą dėl specialių muitų įvedimo. Atitinkamai baltarusių transporto priemonės gegužę ir birželį toliau buvo importuojamos į Ukrainą be muitų.

Vėliau tas pats teismas priėmė sprendimą, palankų ieškovams, kurie sugebėjo įtikinti teisėjus, kad komisijos veiksmai prieštarauja kelioms laisvosios prekybos zonos sutarties nuostatoms (GATT XIX straipsnis), Pasaulio prekybos organizacijos sutarties 3 straipsniui.

Tarpžinybinės komisijos sprendimą teismas pripažino „akivaizdžiai neteisėtu“ ir pažeidžiančiu ieškovų teises bei interesus.

Tiesą sakant, situacija, kurioje Ukrainos pusė atsidūrė dėl savo pačios suduoto smūgio, dabar atrodo kuo kvailiausia. Bet tai nėra riba. Norėdama pakeisti šią situaciją, Ukrainos valdžia turėtų organizuoti konsultacijas su Baltarusijos puse, kad kažkaip įtikintų ją atšaukti nedraugiškus sprendimus, tuo tarpu Ukrainos sprendimas jokiu būdu netrukdo Baltarusijai ir niekuo jai negresia.

Bet, matyt, dabartiniai Ukrainos gamintojų nuostoliai Kijevo valdžiai nėra reikšmingi. Nors iš tikrųjų Ukrainos prekių nebuvimas Baltarusijos rinkoje, tarkime, penkis ar šešis mėnesius, beveik neabejotinai atims galimybę grįžti į šią rinką, nes šventa vieta tuščia nebūna.

SN inf.


Patiko? Pasidalinkite!